Τρίτη 9 Δεκεμβρίου 2014

Με φρικτά βασανιστήρια οι ανακρίσεις της CIA για την τρομοκρατία

Κολαστήρια

(Αφιερώνεται σε όλους τους θαυμαστές αυτής της "μεγάλης δημοκρατίας" Ολ.Δαφ.)
20:35 | 09 Δεκ. 2014
Τελευταία ανανέωση 23:40 | 09 Δεκ. 2014
Κόλαφος για τη CIA είναι η έκθεση του αμερικανικού Κογκρέσου για τις «βάρβαρες» ανακρίσεις υπόπτων για τρομοκρατία κατά τη διακυβέρνηση Μπους. Η Γερουσία των ΗΠΑ κατηγορεί  μάλιστα την υπηρεσία μυστικών πληροφοριών της χώρας ότι εξαπάτησε το Κογκρέσο και το Λευκό Οίκο αναφορικά με τις πρακτικές της, τόσο ως προς το επίπεδο βίας τους, όσο και ως προς την αποτελεσματικότητα τους.
Πολύ πιο βάρβαρες και λιγότερο αποτελεσματικές από όσο υπόσχονταν ήταν οι «προωθημένες τεχνικές ανάκρισης» που η CIA χρησιμοποιούσε κατά υπόπτων για τρομοκρατία τα χρόνια μετά τις επιθέσεις της 11ης Σεπτεμβρίου στις ΗΠΑ, σύμφωνα με την έκθεση του Κογκρέσου που δόθηκε σήμερα στη δημοσιότητα.
Στην έκθεση παρουσιάζονται αναλυτικά οι μέθοδοι βασανισμού που οι μυστικοί πράκτορες χρησιμοποιούσαν προκειμένου να εξετάσουν υπόπτους για διασυνδέσεις με την Αλ-Κάιντα, αλλά και συγκεκριμένες ιστορίες 100 περίπου ανθρώπων που έπεσαν θύματα της CIA την περίοδο 2001-2009. Στη δημοσιότητα δόθηκαν σήμερα μόλις 480 σελίδες της έρευνας που αριθμεί 6.200 σελίδες συνολικά.
Μία από τι κύριες μεθόδους που περιγράφονται είναι αυτή του εικονικού πνιγμού. Πρόκειται για μία πρακτική σύμφωνα με την οποία το θύμα του βασανισμού ακινητοποιείται οριζόντια σε κάποια επιφάνεια κι ενώ καλύπτεται το πρόσωπο του, οι βασανιστές του ρίχνουν νερό με αποτέλεσμα να αισθάνεται ότι πνίγεται. Σύμφωνα με τη CIA τρεις κρατούμενοι πέθαναν στα χέρια των πρακτόρων της με αυτό τον τρόπο, σύμφωνα με την έκθεση του Κογκρέσου όμως τα θύματα υπολογίζονται να είναι  περισσότερα.
Ανάμεσα στις μεθόδους βασανιστηρίων ήταν η στέρηση ύπνου, η συνεχόμενη ανάκριση επί μέρες, η απομόνωση, σεξουαλικές απειλές για βιασμό, τα «μπάνια» με παγωμένο νερό, ενώ η CIA άφησε αρκετούς κρατούμενους να πιστεύουν ότι δεν θα έβγαιναν ζωντανοί από την ανάκριση.
Πιο συγκεκριμένα στην έκθεση παρουσιάζονται οι ιστορίες ενός κρατουμένου ο οποίος βρισκόταν υπό καθεστώς ανάκρισης επί πέντε ολόκληρες μέρες χωρίς διάλειμμα αλλά κι ενός άλλου ο οποίος που ήταν φυλακισμένος επί 17 μέρες στο σκοτάδι, χωρίς να γνωρίζει ούτε καν που βρισκόταν.
Επιπλέον, περιγράφεται η περίπτωση ενός κρατούμενου που οι ανακριτές τον απείλησαν ότι θα τον τραυματίσουν με ένα ηλεκτρικό τρυπάνι, αλλά κι ενός άλλου που απειλήθηκε ότι θα βιαστεί με ένα σκουπόξυλο.
Σε μία περίπτωση αναφέρεται ότι ο ανακριτής φέρεται να είπε στον ανακρινόμενο ότι δε θα προλάβει η υπόθεση του να φτάσει στη Δικαιοσύνη γιατί θα τον σκοτώσουν για να μην πει πουθενά για όσα του έκαναν. Μεταξύ άλλων, η έκθεση αναφέρει πως ένας κρατούμενος πέθανε λόγω υποθερμίας ενώ ήταν δεμένος σε ένα τσιμεντένιο πάτωμα, ενώ τουλάχιστον 26 άτομα κρατήθηκαν χωρίς να πληρούνται τα απαραίτητα κριτήρια.
Παρουσιάζοντας το χρονικό των βασανιστηρίων, η επικεφαλής της έρευνας πρόεδρος της επιτροπής Πληροφοριών της Γερουσίας, Νταιάν Φαϊνστάιν έκανε ανοιχτά λόγο για περιπτώσεις βασανιστηρίων.  Όπως είπε η ίδια «ένας εκπληκτικά μικρός αριθμός ατόμων ήταν υπεύθυνος για τον σχεδιασμό και την εφαρμογή αυτού του προγράμματος». Η έκθεση συμπλήρωσε η Φαϊνστάιν επικυρώνει ότι το πρόγραμμα βασανιστηρίων ήταν «ηθικά, νομικά και διοικητικά άστοχο και ότι αυτό το έθνος δεν θα πρέπει ποτέ ξανά να υιοθετήσει αυτές τις τακτικές».
Παράλληλα, η Φαϊνστάιν υπογράμμισε την ευθύνη της CIA για τις ανακριβείς πληροφορίες που έδινε στην ηγεσία της χώρας, για τη λειτουργία του προγράμματος και για την αποτελεσματικότητά του. Όπως χαρακτηριστικά είπε ο τότε πρόεδρος των ΗΠΑ, Τζορτζ Μπους, δεν ενημερωνόταν για την υπόθεση -«έμενε στο σκοτάδι», ενώ όταν τελικά ενημερώθηκε, ένιωσε «άβολα».
Σημειώνεται ότι το 2009 όταν και ο Μπαράκ Ομπάμα ανέλαβε τα ηνία των ΗΠΑ, έδωσε τέλος στο πρόγραμμα της CIA, λέγοντας από τότε πως κατά την άποψή του, οι τεχνικές ανάκρισης ισοδυναμούσαν με βασανιστήρια.
«Απαγόρευσα με κατηγορηματικό τρόπο τα βασανιστήρια όταν ανέλαβα καθήκοντα» αναφέρει ο αμερικανός πρόεδρος στην ανακοίνωση που ακολούθησε τη δημοσιοποίηση της περίληψης της έκθεσης για τις ανακριτικές μεθόδους, χωρίς, ωστόσο, να χαρακτηρίσει ευθέως τις μεθόδους της CIA ως «βασανιστήρια».
«Η έκθεση καταγράφει ένα προβληματικό πρόγραμμα που περιλαμβάνει προωθημένες μεθόδους ανακρίσεις σε υπόπτους για τρομοκρατία σε μυστικές εγκαταστάσεις έξω από τις ΗΠΑ και ενισχύει την άποψη που είχα εδώ και καιρό ότι αυτές οι σκληρές μέθοδοι δεν είναι μόνο ασυνεπείς με τις αξίες μας ως έθνος, δεν υπηρέτησαν τον αγώνα μας κατά της τρομοκρατίας ή τα συμφέροντα εθνικής ασφάλειας. Επιπλέον, αυτές οι τεχνικές έκαναν σημαντική ζημιά στη θέση της Αμερικής στον κόσμο και έκαναν πιο δύσκολο να επιδιώξουμε την προάσπιση των συμφερόντων μας έναντι των συμμάχων και των εταίρων μας. Γι' αυτό θα συνεχίσω να χρησιμοποιώ την εξουσία μου ως πρόεδρος για να εξασφαλίσω ότι δεν θα καταφύγουμε σε αυτές τις μεθόδους ξανά» αναφέρει η ανακοίνωση.
Ο επικεφαλής της πλειοψηφίας της Γερουσίας, Χάρι Ράιντ, είπε: «Σήμερα, για πρώτη φορά, ο αμερικανικός λαός θα μάθει την πλήρη αλήθεια για τα βασανιστήρια τα οποία συνέβαιναν υπό την CIA.
Από το tvxs

Η εξίσωση των 180 και οι βαθύτερες προθέσεις κυβέρνησης και πιστωτών

TVXS Ανάλυση

08:43 | 09 Δεκ. 2014
Τελευταία ανανέωση 18:09 | 09 Δεκ. 2014
Η ιδέα είναι ότι, αν γίνουν εκλογές την 1η Φεβρουαρίου ή στις 8 του μήνα, μια κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ, μέσα σε λίγες μέρες, θα βρεθεί χωρίς πρόγραμμα, επομένως χωρίς συμφωνία οικονομικής στήριξης από τους θεσμικούς πιστωτές και χωρίς τα 11 δισ.ευρώ του ΤΧΣ, χωρίς καν τα 1,8 δισ της δόσης από τον EFSF που εκκρεμεί. Με το τέλος της δίμηνης παράτασης στα μέσα Φεβρουαρίου η χώρα θα μείνει μετέωρη και θα πρέπει να συνεννοηθεί με τους πιστωτές από τη στιγμή που οι αγορές, πιθανότατα, θα είναι κλειστές. Η απόφαση του Eurogroup σηματοδοτεί ουσιαστικά την αναβολή της διαπραγμάτευσης για την πέμπτη και τελευταία αξιολόγηση αλλά και για την προληπτική γραμμή πίστωσης ώστε να ξεκαθαριστεί στο εσωτερικό το πολιτικό τοπίο.

Με άλλα λόγια, οι δανειστές θέλουν να βρουν μια κυβέρνηση της Αριστεράς σε πλήρη οικονομική αδυναμία ώστε, σύμφωνα με τη δική τους ανάλυση, να διαπραγματευτούν από θέση ισχύος. Είναι γνωστό ότι υπάρχουν σοβαρές δανειακές υποχρεώσεις το πρώτο εξάμηνο του 2015, επομένως εκ των πραγμάτων η κάλυψή τους θα είναι το πρώτο θέμα που θα πρέπει να αντιμετωπίσει η επόμενη κυβέρνηση, εφόσον γίνουν εκλογές.

Χθες βράδυ, όταν έγινε γνωστή η επίσπευση της προεδρικής εκλογής 17, 23 και 29 Δεκεμβρίου οι τρεις ψηφοφορίες, οι βουλευτές από την ψήφο των οποίων εξαρτάται το αν θα στηθούν κάλπες στις αρχές του 2015 προσπαθούσαν να καταλάβουν το βαθύ περιεχόμενο του κυβερνητικού αιφνιδιασμού. Ενα πρώτο συμπέρασμα είναι ότι ειδικά το ΠΑΣΟΚ έχει πιθανότητες να προλάβει όποιους άλλους στην Κεντροαριστερά εργάζονταν για τη δημιουργία νέου κόμματος, φέρνοντας σε δύσκολη θέση όσους κινούνται γύρω από τους Μεταρρυθμιστές του Σπ. Λυκούδη και τον πρώην πρωθυπουργό Γ. Παπανδρέου που κάνει τα δικά του σχέδια. Αλλά το ουσιαστικό συμπέρασμα είναι ότι η κυβέρνηση μεταθέτει χρονικά τη λήψη των μέτρων που απαιτεί η τρόικα και φέρνει τους βουλευτές  μπροστά στο δίλημμα να δώσουν εντολή στην κυβέρνηση να διαπραγματευτεί τη συμφωνία της επόμενης μέρας με τους δανειστές ή να εμιστευθούν τον ΣΥΡΙΖΑ.

Η προεκλογική περίοδος έχει, ατύπως, ήδη ξεκινήσει και θα είναι σκληρή, τόσο που κανείς δεν μπορεί να προβλέψει πώς θα εξελίσσεται τις επόμενες εβδομάδες. Το βέβαιο είναι ότι θα υπάρξει πόλωση και κινδυνολογία. Το κεντρικό επιχείρημα της κυβέρνησης είναι ότι η δυσκολία να επιτευχθεί μια καλή συμφωνία με τους πιστωτές οφείλεται στην πολιτική αβεβαιότητα και στο ενδεχόμενο εκλογικής νίκης του ΣΥΡΙΖΑ. Μάλιστα δίνουν χαρακτηριστικά δημοψηφίσματος στην προεδρική εκλογή, καλώντας τους βουλευτές να αποφασίσουν αν θέλουν μια ομαλή ευρωπαϊκή πορεία για τη χώρα ή μια περιπέτεια με άγνωστη έκβαση.

Η εξίσωση των 180 

Για να εκλεγεί πρόεδρος της δημοκρατίας από την παρούσα Βουλή θα πρέπει να ακολουθήσουν την κυβέρνηση (155 έδρες) η πλειοψηφία των ανεξάρτητων βουλευτών (είναι 24) αλλά επίσης να γίνουν διαρροές από τη ΔΗΜΑΡ (10 έδρες) και τους ΑΝΕΛ (12 έδρες). Και τα δύο κόμματα επίσημα έχουν δηλώσει πως δεν πρόκειται να ψηφίσουν για Πρόεδρο της Δημοκρατίας. Κυβερνητικές πηγές υποστηρίζουν ότι αν στην πρώτη ψηφοφορία ο αριθμός των θετικών ψήφων είναι πάνω από 170, τότε έχουν πιθανότητες να πετύχουν το 180 στην τρίτη ψηφοφορία.

Ο πρώτος από τους ανεξάρτητους βουλευτές που αντέδρασε ήταν ο ανεξάρτητος βουλευτής Μίμης Ανδρουλάκης ο οποίος με ανάρτησή του στο διαδίκτυο προανήγγειλε ότι θα καταψηφίσει: «Πιστόλι στον κρόταφο; Τρία όχι». Ηταν ένας δυσάρεστος αιφνιδιασμός για την κυβέρνηση καθώς ο πρώην βουλευτής του ΠΑΣΟΚ θεωρούταν από εκείνους που θα μπορούσαν, τελικά, να πουν το «ναι». 
Σίγουρο θεωρείται το «ναι» - εκτός των βουλευτών ΝΔ-ΠΑΣΟΚ - της ανεξάρτητης Κατερίνας Μάρκου που υπερψήφισε τον προϋπολογισμό και το έχει δηλώσει (αναμένεται να κατέβει στις εκλογές με το Ποτάμι). Θετικά βλέπει την υποψηφιότητα του Σταύρου Δήμα και ο Παναγιώτης Μελάς που αποχώρησε προ ημερών από τους ΑΝΕΛ. Στο παρελθόν είχε δηλώσει ότι θα ψηφίσει πρόεδρο ανάλογα με το πρόσωπο και σήμερα σημείωσε ότι «αντιμετωπίζει θετικά την υποψηφιότητα του Σταύρου Δήμου». «Κινούμαι σε θετική κατεύθυνση», δήλωσε. 
Από εκεί και πέρα, η κυβέρνηση προσβλέπει στη στήριξη των Σπύρου Λυκούδη, Βασίλη Οικονόμου, Χρήστου Αηδόνη, Γρηγόρη Ψαριανού. Θεωρούν ότι βρίσκονται πολύ κοντά οι Κ. Γιοβανόπουλος, Γ. Κουράκος, Γ.Κασαπίδης, Γ. Νταβρής, ενώ δίνουν πιθανότητες στους βουλευτές της ΔΗΜΑΡ Νίκη Φούντα και Θ. Ψύρρα, λιγότερο στον Ν. Τσούκαλη (βουλευτής ΔΗΜΑΡ). Οι βουλευτές των ΑΝΕΛ για τους οποίους πιστεύεται από κάποιες πλευρές ότι μπορεί να κινηθούν εκτός κομματικής γραμμής είναι οι Π. Χαϊκάλης, Γ. Δημαράς, Γ. Αβραμίδης και Ελενα Κουντουρά, ενώ όλα είναι πιθανά για τους δύο πρώην βουλευτές της Χρυσής Αυγής Χ. Αλεξόπουλο και Στ. Μπούκουρα.

Αμφίθυμη στάση έχουν κρατήσει μέχρι τώρα οι Β. Καπερνάρος (έχει πει ότι θα μιλήσει με τους ψηφοφόρους του), Β. Πολύδωρας (έχει πει ότι θα υπερψήφιζε αν ήταν ο 180ος) και η Μίκα Ιατρίδη. Από εκεί και πέρα, ο Πέτρος Τατσόπουλος έχει δηλώσει ότι θα ακολουθήσει την επιλογή του ΣΥΡΙΖΑ και το ίδιο θεωρείται σχεδόν βέβαιο για τον Μάρκο Μπόλαρη. «Κλειδωμένα», εξάλλου, θεωρούνται τα «όχι» της Θεοδώρας Τζάκρη, του Θ.Παραστατίδη, Οδυσσέα Βουδούρη, Ραχήλ Μαρκή, Χρ. Γιαταγάνα.  Ο δε Πάρις Μουτσινάς, που αρχικά παρουσιαζόταν ως πιθανός υποστηρικτής της εκλογής Πρόεδρου από την παρούσα Βουλή στο πλαίσιο της εθνικής συναίνεσης, ξεκαθάρισε πως δεν πρόκειται να ψηφίσει στις διαδικασίες για την ανάδειξη του διαδόχου του Κάρολου Παπούλια, για να προσθέσει ότι «δεν είναι θέμα προσώπου». 

Δευτέρα 8 Δεκεμβρίου 2014

Ομιλία Σαμαρά Για Προϋπολογισμό: Ο Αντίλογος

Tvxs Ανάλυση

18:21 | 08 Δεκ. 2014
Πάνος Παναγιώτου
Στην ομιλία του πρωθυπουργού στη βουλή για την ψήφιση του προϋπολογισμού του 2015 ο κ. Σαμαράς αναφέρθηκε σε μία σειρά καίριων θεμάτων για τη χώρα και το μέλλον της, καταθέτοντας την επιχειρηματολογία του.  Παρατίθενται δώδεκα από τα σημαντικότερα θέματα που έθιξε. Τα θέματα παρουσιάζονται αριθμημένα και ακολουθούν πρώτα η επιχειρηματολογία του πρωθυπουργού και μετά ο αντίλογος σε αυτήν
Το συμπέρασμα είναι ότι  η ομιλία του κ. πρωθυπουργού  αποτελεί  περισσότερο μία επικοινωνιακή ομιλία παρά μία παρουσίαση θέσεων και επιχειρημάτων που αντέχουν απέναντι σε μία ορθολογική κριτική.
1) Εκβιασμός της ελεύθερης γνώμης των βουλευτών
Πρωθυπουργός: «Δεν ήθελα ούτε είχα υπολογίσει να ξεκινήσω με αυτά που θα πω. Αλλά απόψε μας απαγόρευσε ο αλαζονικός κ. Τσίπρας την ελευθερία γνώμης. Όποιος δεν ψηφίσει τον προϋπολογισμό και ψηφίσει Πρόεδρο της Δημοκρατίας ο κ. Τσίπρας θα τον θεωρήσει εξωνημένο, πουλημένο. Μας απαγόρευσε, διέγραψε τη λέξη συνείδηση απόψε ο κ. Τσίπρας από τη Βουλή και τους βουλευτές της. Τέτοια βάναυση προσβολή της Βουλής και των βουλευτών δεν έχει ξαναγίνει τα τελευταία τριάντα χρόνια, κ. Τσίπρα. Και να είστε σίγουρος ότι οι βουλευτές κατάλαβαν απόψε τι πραγματικά αντιπροσωπεύετε. Και πάντως, δεν πρόκειται να δεχθούν να εκβιάζεται η ελεύθερη γνώμη τους ή να τρομοκρατείται η συνείδησή τους.»
Αντίλογος: Ο κ. Σαμαράς διέγραψε από τη ΝΔ όλους τους βουλευτές που καταψήφισαν το Μνημόνιο. Το ίδιο και το ΠΑΣΟΚ. Δεδομένης της θέσης του κ. Σαμαρά ως πρωθυπουργού, η στάση του είναι αναμενόμενη. Αν η κατάσταση και οι ρόλοι αντιστρέφονταν, τότε από τη θέση του προέδρου της αξιωματικής  θα ήταν ο κ. Σαμαράς που θα ζητούσε εκλογές. Σε κάθε περίπτωση οι πράξεις του στο παρελθόν δε συνάδουν με όσα υποστηρίζει σήμερα.
2) Βούληση του λαού – Δημοσκοπήσεις
Πρωθυπουργός: « Όμως, κ. Τσίπρα, εσείς που διαβάζετε τις δημοσκοπήσεις και «έχετε καβαλήσει και το καλάμι» το πιο απλό δεν το είδατε; Δεν το διαβάσατε στις δημοσκοπήσεις; Ότι ο κόσμος δεν θέλει τώρα εκλογές; Ποιος, λοιπόν, πάει κόντρα στην κοινωνία; Αυτός που εκφράζει τη βούληση του λαού ή εκείνος που γράφει και το λαό και την κοινωνία στα παλιά του τα παπούτσια;»
Αντίλογος:  Α) Μόλις το 14% των Ελλήνων δηλώνει πως αποδέχεται την κυβέρνηση Σαμαρά και την πολιτική της, σύμφωνα με την ετήσια έρευνα της « Global States of Mind» της εταιρίας Gallup. Β)Αποτελέσματα ευρωεκλογών 2014. Γ) Πρώτο κόμμα στο 100% όλων των δημοσκοπήσεων από το 2012 και μετά ο ΣΥΡΙΖΑ.
Η βούληση του λαού είναι σαφώς εναντίον της κυβέρνησης και της πολιτικής που ασκεί. Αυτό δε φαίνεται να προβληματίζει τον κ. Σαμαρά ο οποίος με επιλεκτική λογική διαλέγει ένα στοιχείο των δημοσκοπήσεων που τον εξυπηρετεί. Ακόμη και σε αυτό το στοιχείο, ωστόσο, σχεδόν ένας στους δύο Έλληνες επιθυμεί εκλογές.
3) Υπόθεση Νίκου Ρωμανού
Πρωθυπουργός: Αλλά τι λογική να έχετε, εδώ μόλις προ ολίγου υμνήσατε έναν απεργό πείνας αλλά ξεχάσατε ότι ο νεαρός αυτός έχει καταδικαστεί σε 15 χρόνια κάθειρξη για ληστεία με καλάσνικοφ.
Αντίλογος:  Λίγες νομικές σκέψεις με αφορμή την υπόθεση του Νίκου Ρωμανού. Ό,τι υπαγορεύει ο νόμος, αυτό πρέπει να εφαρμοστεί.  Ορθά και αμερόληπτα.  Ο κ Σαμαράς δε χρειαζόταν να αφήσει το συγκεκριμένο θέμα να διογκωθεί σε τέτοιο βαθμό. Ο Ρωμανός θα μπορούσε να φοιτήσει με βραχιόλι στο πόδι και συνοδεία αστυνομικών. Εδώ ο κ. Σαμαράς λειτουργεί διχαστικά και όχι ενωτικά. Εκμεταλλεύεται πολιτικά ένα ευαίσθητο θέμα και ενισχύει αντί να μειώσει την πολιτική αστάθεια.
4) Πρωτογενές πλεόνασμα
Πρωθυπουργός:  «… βγάλαμε και πρωτογενές πλεόνασμα για το 2013 το οποίο επίσημα καταγράφτηκε 1,2% του ΑΕΠ, δηλαδή πάνω από 2 δισ.» Για το 2014 «δεν τον πιάσαμε απλώς  (το στόχο) τον ξεπεράσαμε κατά τουλάχιστον 360 εκατομμύρια, για δεύτερη χρονιά στη σειρά.»
Αντίλογος:  Α) Το πρωτογενές πλεόνασμα είναι ουσιαστικά ανύπαρκτο εφόσον δεν βασίζεται στις οικονομικές και δημοσιονομικές επιδόσεις της χώρας. Προκύπτει μέσα από μία πολιτική συμφωνία της κυβέρνησης Σαμαρά και της τρόικας για τον τρόπο υπολογισμού της λεγόμενης «άσπρης τρύπας» των Οργανισμών Κοινωνικής Ασφάλισης, των ΟΤΑ και ορισμένων ΔΕΚΟ. Η κυβέρνηση ζήτησε να υπολογιστεί η «άσπρη τρύπα» με ένα τρόπο που εγγυάται την επίτευξη πρωτογενούς πλεονάσματος το 2013 για να μπορεί να επιχειρηματολογεί υπέρ του ελληνικού success story.
Η μέθοδος υπολογισμού της «άσπρης τρύπας» των Φορέων Γενικής Κυβέρνησης συμφωνήθηκε μεταξύ της κυβέρνησης και της τρόικας το περασμένο καλοκαίρι και περιλαμβάνεται σε ειδικό «τεχνικό μνημόνιο». Όπως επισημαίνει σε αναλυτικό ρεπορτάζ η εφημερίδα «Ναυτεμπορική» (20 Ιανουαρίου 2014) το «τεχνικό μνημόνιο» δεν προσδιορίζει το οικονομικό αποτέλεσμα των Φορέων Γενικής Κυβέρνησης στη βάση των εσόδων και των δαπανών τους, αλλά από τις καταθέσεις και τις επενδύσεις τους από τις οποίες αφαιρείται ο τραπεζικός δανεισμός τους.
Β) Ελλάδα: Η πιο καταστροφική επίτευξη πρωτογενούς πλεονάσματος διεθνώς
Γ) Μέτρα της κυβέρνησης Σαμαρά όπως ψηφίστηκαν στις 10 Φεβρουαρίου 2012
  • Μείωση κατά 22% του κατώτατου μισθού σε όλα τα κλιμάκια του βασικού μισθού (από 751€ σε 586€) και 32% στους νεοεισερχόμενους μέχρι 25 ετών.
  • Κατάργηση 150.000 θέσεων εργασίας από το δημόσιο τομέα έως το 2015, εκ των οποίων 15.000 μέσα στο 2012.
  • Περικοπές συντάξεων, επιδομάτων, δαπανών υγείας, άμυνας, λειτουργιών του Κράτους και εκλογών.
  • Κατάργηση των Οργανισμών Εργατικής Κατοικίας και Εστίας.
  • Αύξηση αντικειμενικών αξιών και ενοποίηση φόρων στα ακίνητα.
  • Αύξηση των εισιτηρίων στις Αστικές Συγκοινωνίες και στον ΟΣΕ κατά 25%.
  • Κλείσιμο 200 εφοριών, κατάργηση φοροαπαλλαγών και χαμηλού ΦΠΑ στα νησιά.
Μέτρα της κυβέρνησης Σαμαρά όπως ψηφίστηκαν στις  5 Νοεμβρίου 2013
  • Αύξηση των ορίων ηλικίας συνταξιοδότησης κατά 2 έτη, από 1-1-2013
  • Μείωση στις συντάξεις από 5 έως και 15%, από τα 1.000 ευρώ και άνω
  • Μειώσεις στο εφάπαξ έως 83% [132]
  • Κατάργηση της καθολικότητας της Εθνικής Γενικής Συλλογικής Σύμβασης Εργασίας
  • Κατάργηση των Δώρων Χριστουγέννων και Πάσχα, όπως και των επιδομάτων αδείας για τους δημοσίους υπαλλήλους και συνταξιούχους
  • Μείωση χρόνου προειδοποίησης για απολύσεις σε 4 αντί 6 μήνες
  • Περικοπές στα ειδικά μισθολόγια
  • Ένταξη στο ενιαίο μισθολόγιο των εργαζομένων στις ΔΕΚΟ
  • Εφαρμογή διαθεσιμότητας ενός έτους, με μειωμένο μισθό σε μόνιμους υπαλλήλους του δημοσίου, οι θέσεις των οποίων καταργούνται.
  • Κατάργηση των πολυάριθμων οικογενειακών επιδομάτων και αντικατάστασής τους από το ενιαίο επίδομα στήριξης τέκνων.
  • Αύξηση φόρου στο υγραέριο κίνησης κατά 23 λεπτά.
  • Εισαγωγή έκτακτης εισφοράς στα φωτοβολταϊκά.
Πρωθυπουργός:  «Πετύχαμε να βγούμε στις αγορές δυο χρόνια πριν τις προβλέψεις.»
Αντίλογος:  Για να μπορεί ένα κράτος να δανείζεται απρόσκοπτα από τις αγορές κεφαλαίων προϋπόθεση είναι η καλή  πιστοληπτική βαθμολογία του από τους οίκους αξιολόγησης. Η βαθμολογία της Ελλάδας είναι Β και Caaa1 δηλαδή τα ομόλογα της εντάσσονται στην κατηγορία «junk» (σκουπιδιών).   Προκειμένου να δανειστεί η Ελλάδα από τις αγορές η κυβέρνηση προέβη μυστικά σε δανεισμό στο αγγλικό δίκαιο και πληρώνοντας πολύ υψηλά επιτόκια. Παρόλα αυτά, στην πρώτη διεθνή αναταραχή οι αγορές έκλεισαν και πάλι, γιατί απλούστατα, στην ουσία, ποτέ δεν άνοιξαν κανονικά. Αυτό θα συμβεί όταν οι οίκοι αναβαθμίσουν τα ελληνικά ομόλογα στην κατηγορία Α, όταν δηλαδή θεωρήσουν βιώσιμο το χρέος και το οικονομικό πρόγραμμα της χώρας.
Α) Η «Έξοδος» στις αγορές με το Αγγλικό Δίκαιο
Β) Υπερτριπλάσιο του προ κρίσης το κόστος της «εξόδου» στις αγορές
Γ) Οι αγορές κλείνουν την πόρτα της εξόδου από το Μνημόνιο
Δ) Πώς η πολιτική Σαμαρά μας οδηγούσε σε πτώχευση εντός εξαμήνου
6) Ανάπτυξη:
Πρωθυπουργός:  «Μόνο που τώρα που κάνουμε μεταρρυθμίσεις πλέον από εδώ και πέρα σε συνθήκες ανάπτυξης και μάλιστα ταχύρρυθμης ανάπτυξης,»… «Σήμερα σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία της Eurostat, η Ελλάδα είχε ήδη το μεγαλύτερο ρυθμό Ανάπτυξης στην Ευρωζώνη για το γ’ τρίμηνο της φετινής χρονιάς. Άρα, επίσημα άρχισε η Ανάκαμψη. Αλλά και την επόμενη χρονιά επισήμως η Ελλάδα προβλέπεται να έχει από τους υψηλότερους ρυθμούς Ανάπτυξης στην Ευρωζώνη, μέχρι 2,9%. Κι ακόμα ταχύτερους τα επόμενα χρόνια».
Αντίλογος: Το ΑΕΠ της Ελλάδας θα επιστρέψει στα προ κρίσης επίπεδα, το νωρίτερο, το 2026. Δεδομένου ότι η ύφεση ξεκίνησε το 2008 μιλάμε για ένα διάστημα, περίπου, δύο χαμένων δεκαετιών και αυτό στην καλύτερη περίπτωση. Αντίθετα, η Ιρλανδία επιστρέφει στα προ κρίσης επίπεδα το 2015 και η Ισπανία το 2017. Η πολιτική που ακολουθείται θα προκαλέσει την πιο αργή επιστροφή χώρας στα προ κρίσης επίπεδα διεθνώς και θα κοστίσει στην Ελλάδα δύο με τρεις δεκαετίες.

Το 2026 η επιστροφή του ΑΕΠ στα προ κρίσης επίπεδα
7+8) Αποπληρωμή  Χρέους  – Βιωσιμότητα Χρέους
Πρωθυπουργός: Γιατί θα δανειζόμαστε από εδώ και μπρος όχι για να πληρώνουμε τρέχουσες δαπάνες του κράτους, μισθούς-συντάξεις, όχι για να πληρώνουμε τους τόκους στο χρέος μας. Από του χρόνου θα δανειζόμαστε μόνο για να εξοφλούμε παλιότερα ομόλογα που λήγουν. Δηλαδή θα βάζουμε νέα δάνεια για να εξοφλούμε παλιότερα δάνεια. Κι έτσι το σύνολο του χρέους δεν θα αυξάνεται.  Αλλά προσέξτε: ακόμα κι αν έχουμε δημοσιονομικό πλεόνασμα, αν δεν μπορούμε να βγούμε στις αγορές για να εξοφλήσουμε παλιότερα ομόλογα που λήγουν, θα εξακολουθήσει να υπάρχει κίνδυνος χρεοκοπίας.
Σας θυμίζω, λοιπόν, ότι αν είναι ή δεν είναι το χρέος βιώσιμο, ένας μόνο το αποφασίζει: οι αγορές. Και κανείς άλλος. Κι όταν εμείς βγήκαμε στις αγορές τον περασμένο Απρίλιο, τα νέα ελληνικά ομόλογα τα υποδέχθηκαν πολύ θερμά. Κι όλους τους επόμενους μήνες, ως τον Οκτώβριο περίπου, τα επιτόκια υποχωρούσαν. Ύστερα υπήρξε μια αναταραχή στις αγορές και στη συνέχεια οι πάντες άρχισαν πράγματι να μιλούν για πολιτική αβεβαιότητα στην Ελλάδα, την οποία δημιουργεί το κόμμα σας, που εκβιάζει πλέον με πρόωρες εκλογές με θέμα την εκλογή του Προέδρου της Δημοκρατίας.
Αντίλογος:  Α) Η πιστοληπτική αξιολόγησης της Ελλάδας είναι από τις χειρότερες μεταξύ των 180 κρατών για τα οποία υπάρχουν στοιχεία διεθνώς, κάτω από της Ζάμπιας, της Γκάνας, της Αλβανίας και της Βουλγαρίας. Σύμφωνα με τους οίκους αξιολόγησης τα ελληνικά ομόλογα θεωρούνται μη επενδυτικά προϊόντα. Οι οίκοι μας λένε την άποψη τους για το χρέος μέσω των αξιολογήσεων τους και το ελληνικό το θεωρούν μη βιώσιμο. Πώς θα υπάρξει πολιτική σταθερότητα και επιστροφή στην κανονικότητα όταν αν δεν επιτευχθεί για μία χρονιά δημοσιονομικό πλεόνασμα η χώρα θα μπορεί να οδηγηθεί στη χρεοκοπία; Ποιο κράτος στην ιστορία μπόρεσε να εγγυηθεί πλεονάσματα ες αεί; Το 2008 όλα τα κράτη του κόσμου κατέγραψαν ελλείμματα και βαθιά ύφεση εξαιτίας της διεθνούς κρίσης. Τι θα συμβεί στην Ελλάδα αν υπάρξει μία διεθνής αναταραχή; Μπορεί μία χώρα στην κόψη του ξυραφιού να θεωρείται ασφαλής και το χρέος της βιώσιμο; Είναι δυνατό να λέμε «αν όλα πάνε κατ’ ευχή δε θα πτωχεύσουμε αλλά αν κάτι πάει στραβά τότε μάλλον θα χρεοκοπήσουμε» και αυτό να το θεωρούμε σώφρονα οικονομικό προγραμματισμό;
9) Επιτυχημένη αναδιάρθρωση
Πρωθυπουργός: Και ξεχνά ο ΣΥΡΙΖΑ βέβαια, ότι το χρέος μας έχει ήδη υποστεί το μεγαλύτερο κούρεμα που έχει υπάρξει ποτέ στην παγκόσμια Ιστορία και ως ποσό και ως ποσοστό. Κουρεύτηκαν το ‘12, 105 δις .
Αντίλογος:  Η ελληνική αναδιάρθρωση ήταν η πρώτη διεθνώς όπου μετά το κούρεμα το χρέος αυξήθηκε εντυπωσιακά ως ποσοστό του ΑΕΠ απ’ όσο ήταν πριν το κούρεμα. Όχι μόνο αυτό αλλά από τα 105 δις που κουρεύτηκαν περί τα 63 δις προήλθαν από τις ελληνικές τράπεζες και τα ασφαλιστικά ταμεία (συν το κούρεμα των ομολόγων των κυπριακών τραπεζών) ενώ η Ελλάδα υποχρεώθηκε σε δανεισμό ύψους 130 δις ευρώ για να κουρέψει 105 δις.
10) Αγορά κρατικών ομολόγων από την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα
Πρωθυπουργός:  «.. ζήτησε ο κ. Τσίπρας- ακούστε- να αγοράσει και για εμάς η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα μέρος του χρέους μας. Δηλαδή, να δώσει «φρέσκο χρήμα». Όμως αυτό το απαγορεύει το ίδιο το καταστατικό της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας. Πέρα που το απορρίπτουν οι περισσότερες χώρες της Ένωσης. Δεν έχετε καταλάβει καν με ποιους κανόνες κινείται η Ευρωπαϊκή Ένωση.»
Αντίλογος: Α) Η ΕΚΤ έχει, ήδη, αγοράσει χρέος της Ελλάδας, της Ιταλίας και της Ισπανίας.
Β) Ο πρόεδρος της ΕΚΤ Μάριο Ντράγκι  κινείται προς την αγορά κρατικών ομολόγων από το Μάρτιο του 2015.
Γ) Ο Μάριο Ντράγκι δήλωσε ότι θα ήταν παράνομο να μην κυνηγήσει η ΕΚΤ το στόχο της για τον πληθωρισμό μέσω νομισματικής χαλάρωσης.
Δ) Οι νομικοί σύμβουλοι της ΕΚΤ έχουν ήδη δώσει στον Ντράγκι λύση για πλήρη νομιμότητα στο σχέδιο αγοράς κρατικών ομολόγων.
Ε) Προ κρίσης πολλά «απαγορεύονταν» και μεταξύ αυτών η παροχή οικονομικής στήριξης σε χώρα της ευρωζώνης, η αναδιάρθρωση χρέους της ευρωζώνης κλπ. Ωστόσο, έγιναν.
11) Ανεργία
Πρωθυπουργός: «Θα συνεχίσει να πέφτει η ανεργία»
Αντίλογος: Ά) Από άρθρο του γράφοντος στα επίκαιρα, τον Απρίλιο του 2013:
Το πιο δραματικό είναι πως ακόμη και αν αυτό που διανύουμε είναι το τελευταίο έτος της ύφεσης και από το 2014, η οικονομία περάσει σε εντυπωσιακούς ρυθμούς ανάπτυξης, καταγράφοντας επιδόσεις ανάλογες της θετικότερής της από την υιοθέτηση του ευρώ, ο αριθμός των εργαζομένων δεν θα έχει φτάσει στα επίπεδα του Μαΐου του 2010 πριν από το 2026 και σε αυτά του 2008 πριν από το 2028. Αυτό επειδή στην «καλύτερη» στιγμή της η ελληνική οικονομία προσέθετε περί τους 100.00 νέους εργαζόμενους ανά έτος, και έτσι, αν προσεγγιστεί αυτό το ρεκόρ, προκειμένου να δημιουργηθούν 1,2 εκατομμύρια με 1,4 εκατομμύρια νέες θέσεις εργασίας, θα απαιτηθούν 12 με 14 έτη αντίστοιχα. Δεδομένου, ωστόσο, ότι η Ελλάδα θα παραμείνει σε καθεστώς δημοσιονομικής εξυγίανσης σε όλη τη διάρκεια της τρέχουσας δεκαετίας, είναι λογικό να εξετάσουμε δύο άλλα, αισιόδοξα σενάρια, σύμφωνα με τα οποία η επίδοσή της στη δημιουργία θέσεων εργασίας από το 2014 και μετά θα αντιστοιχεί στο 70% και το 50% της καλύτερης επίδοσής της στα χρόνια του ευρώ και όχι στο 100% αυτής.
  • Στο πρώτο σενάριο, η δημιουργία 70.000 νέων θέσεων εργασίας ανά έτος θα φέρει τη χώρα στα επίπεδα του Μαΐου του 2010 το 2031 και σε αυτά του 2008 το 2034.
  • Στο δεύτερο σενάριο, με 50.000 νέες θέσεις εργασίας ανά έτος από το 2014 και μετά, η Ελλάδα θα φτάσει στον αριθμό εργαζομένων που είχε το Μάιο του 2010 τον Ιανουάριο του 2038 και στο αριθμό των εργαζομένων του 2008 το 2042.
Με το ελάχιστο διάστημα αποκατάστασης της βλάβης στην αγορά εργασίας να τοποθετείται στα 12 με 14 χρόνια και ένα ρεαλιστικό διάστημα στα 17 με 28 χρόνια, γίνεται εύκολα αντιληπτό γιατί η παρατεταμένη άσκηση μιας λανθασμένης οικονομικής πολιτικής μπορεί να οδηγήσει στην πρόκληση βλαβών με σχεδόν μόνιμη προοπτική.
12) Πρόεδρος δημοκρατίας – Πολιτική σταθερότητα
Πρωθυπουργός: «.. είτε θα βγάλουμε τώρα Πρόεδρο για να σταθεροποιηθεί η Πατρίδα είτε ας αναλάβει ο καθένας τις ευθύνες του.»
Αντίλογος: Ακόμη και αν ψηφιστεί ο Πρόεδρος τη δημοκρατίας,ακόμη και αν αύριο προέκυπτε ξαφνικά στην Ελλάδα ένας μεγάλος συνασπισμός της  κυβέρνησης  με την αντιπολίτευση, αυτό που δε θα άλλαζε στην εξίσωση θα ήταν η παράμετρος ‘λιτότητα’ η οποία, μοιραία, θα δημιουργούσε οικονομική και πολιτική αστάθεια.
Οι αγορές και οι οίκοι αξιολόγησης θέλουν, πρωτίστως, ένα οικονομικό περιβάλλον ανάπτυξης και ένα πολιτικό περιβάλλον ηρεμίας αλλά και τα δύο αυτά απειλούνται από τις εφαρμοζόμενες μέχρι στιγμής πολιτικές και γι’ αυτό η ευρωζώνη έχει καταλήξει το μαύρο πρόβατο της διεθνούς οικονομίας.
Η Ελλάδα, λοιπόν, χρειάζεται ένα λιγότερο εξαρτημένο από τη λιτότητα οικονομικό σχεδιασμό και αυτό συνεπάγεται την ανάγκη για μία πιο επιτυχημένη οικονομική διπλωματική πολιτική απέναντι στους εταίρους της και μία πιο αποφασιστική νομισματική πολιτική από την ΕΚΤ, με το δεύτερο να βρίσκεται ήδη σε εξέλιξη, παρά τις διαρκείς αντιδράσεις  της Γερμανίας.
Πάνος Παναγιώτου
Διευθυντής Ελληνικής Κοινότητας Τεχνικών Αναλυτών  (
www.ekta.gr)
www.analitis.gr

Σάββατο 6 Δεκεμβρίου 2014


Κυβερνητική φιλοσοφία: «Τώρα που βρήκαμε παπά…». Του Γ. Τσιάκαλου

«Στις άλλες χώρες που είχαν μνημόνιο όλα τα κόμματα συμφώνησαν σε μια κοινή γραμμή, μόνο σ’ εμάς όχι» είναι μία φράση που χρησιμοποιείται σχεδόν σε κάθε δήλωση εκπροσώπων της κυβέρνησης για να εξηγήσει τη δυστοκία της μνημονιακής πολιτικής και να καταλογίσει  ευθύνη για την αποτυχία στην αντιπολίτευση. Υποψιάζομαι ότι κάποιοι πιστεύουν ειλικρινά στην ερμηνευτική αξία αυτής της «διαπίστωσης», ενώ άλλοι τη χρησιμοποιούν απλά ως ρητορικό τέχνασμα για να θέσουν την αντιπολίτευση αντιμέτωπη με το «εθνικό συμφέρον». Πάντως, όλοι πρέπει να διαπιστώνουν ότι το «επιχείρημά» τους –ακόμη και εάν πείθει κάποιους- δεν συγκινεί και δεν κινητοποιεί κανέναν. Γιατί άραγε;
Η απάντηση βρίσκεται στο γεγονός ότι οι ψηφοφόροι είναι πρώτα απ’ όλα άνθρωποι, και γι’ αυτό κύριο χαρακτηριστικό τους είναι η αξιοπρέπεια. Την οποία η κυβέρνηση καταρρακώνει συστηματικά και από πρόθεση ακόμη και σε τομείς που δεν έχουν σχέση με μνημόνια και τρόικα. Για την κυβέρνηση της δικής μας χώρας αυτό αποτελεί αυτονόητη πολιτική συμπεριφορά, γέννημα της ιδεολογίας της και της συνειδητά αυταρχικής άσκησης εξουσίας. Γι’ αυτό, κοιτάζοντας προς τις άλλες χώρες, θεωρεί ότι η δική της διακυβέρνηση είναι απολύτως σωστή και ίδια με εκείνη των άλλων χωρών, και το μόνο στο οποίο διαφέρουμε είναι ο τρόπος αντιμετώπισης του μνημονίου από την αντιπολίτευση.
Η πραγματικότητα όμως είναι διαφορετική. Με αφετηρία το δεδομένο ότι τα μνημόνια από μόνα τους περιορίζουν οδυνηρά τη ζωή των ανθρώπων, οι κυβερνήσεις των άλλων χωρών απέφυγαν κατά κανόνα ν’ ανοίξουν επιπλέον θέματα που θα μπορούσαν να προκαλέσουν αναταραχή, ανασφάλεια, αντιπαλότητα και διαιρέσεις. Εδώ, αντίθετα, οι δικοί μας λειτούργησαν με τη λογική «τώρα που βρήκαμε παπά, ας θάψουμε πεντέξι», και συνεπώς διαφορετική είναι η πολιτική τους.
Ας δούμε κάποια χαρακτηριστικά γεγονότα.
Σε καμιά άλλη χώρα η κυβέρνηση δεν έκλεισε τη δημόσια ραδιοφωνία και τηλεόραση, απολύοντας και κατασυκοφαντώντας χιλιάδες εργαζομένους. Το αποτέλεσμα αυτής της αυταρχικής και παράλογης πράξης ήταν η μετατροπή του δημοσιογραφικού εργασιακού πεδίου σε κρανίου τόπο, καθώς οι αλυσιδωτές συνέπειες οδήγησαν σε καταβαράθρωση των μισθών σε όλα τα ΜΜΕ, και μετέτρεψαν τους λειτουργούς της «τέταρτης εξουσίας» σε ομήρους κάθε εκβιαστικής συμπεριφοράς των ιδιοκτητών. Με ποια, λοιπόν, από τις κυβερνήσεις των άλλων χωρών που υφίστανται μνημόνια βρίσκεται στην ίδια συχνότητα και στο ίδιο μήκος κύματος;
Σε καμιά άλλη χώρα η κυβέρνηση δεν προκάλεσε τόσες αναταραχές στα πανεπιστήμια αλλάζοντας κάθε έξι μήνες το πλαίσιο λειτουργίας τους (αναιρώντας, μάλιστα, τις δικές της προηγούμενες επιλογές, τις οποίος κάθε φορά παρουσίαζε ως ιδανική λύση). Έτσι, δημιούργησε και διατηρεί μια ατμόσφαιρα δυσλειτουργίας, αβεβαιότητας και ανασφάλειας, και παρεμποδίζει την αποτελεσματικότητά τους στην διδασκαλία και στην έρευνα. Όλα αυτά παράλληλα με τον οικονομικό στραγγαλισμό των πανεπιστημίων και των λειτουργών τους, και τον αποδεκατισμό του προσωπικού τους. Στις αντικειμενικά πολύ δύσκολες εποχές οι λογικές κυβερνήσεις επιλέγουν την ηρεμία και τη συνεργασία, η δική μας επέλεξε συνειδητά την αντιπαλότητα και την κατασυκοφάντηση των πανεπιστημιακών. Η μόνη συναίνεση που επιδίωξε και πέτυχε ήταν με την ακροδεξιά στα θέματα του ασύλου και της αστυνομοκρατίας. Συνεπώς, με ποια από τις κυβερνήσεις των άλλων χωρών μοιράζεται την ίδια φιλοσοφία;
Σε καμιά άλλη χώρα η κυβέρνηση δεν είχε την τύχη να βρει τους/τις εκπαιδευτικούς της να κατέχουν την πρώτη θέση στην εκτίμηση που δείχνουν οι πολίτες για τους λειτουργούς όλων των επαγγελμάτων – μόνον στην Ελλάδα. Έγραφε ο «Αγγελιοφόρος» πριν δέκα χρόνια (7 Οκτωβρίου 2004) για τα αποτελέσματα σχετικής έρευνας: «Οχτώ στους δέκα εμπιστεύονται εκπαιδευτικούς (82%)  και γιατρούς (81%), στην τρίτη θέση τους στρατιωτικούς με 67/%, στην τέταρτη τους ιερείς με 61%, ενώ τους πολιτικούς τους κατατάσσουν στην τελευταία κλίμακα της εμπιστοσύνης τους». Από όλες τις έρευνες διεθνώς γνωρίζουμε ότι η εμπιστοσύνη στους/στις εκπαιδευτικούς  αποτελεί αναγκαία συνθήκη για την επιτυχία ενός σύγχρονου εκπαιδευτικού συστήματος, και γι’ αυτό οι άλλες χώρες αγωνίζονται με όλα τα μέσα για να τη δημιουργήσουν. Εδώ, όμως, που την είχαμε, η κυβέρνηση έβαλε στόχο να μειώσει και να εξαφανίσει αυτό το πλεονέκτημά μας. Έτσι, δε λογάριασε έξοδα –για κάποια πράγματα «λεφτά υπάρχουν!»- και ξεκίνησε την «επιχείρηση αξιολόγηση». Πρόκειται στην πραγματικότητα για μια διαδικασία που αποσκοπεί στη δημιουργία της εντύπωσης ότι για τα δεινά της Παιδείας δεν ευθύνονται οι συντηρητικές έως αντιδραστικές ιδεολογικές αγκυλώσεις αυτών που μέχρι σήμερα κυβερνούν τη χώρα, αλλά ευθύνονται, δήθεν, οι εκπαιδευτικοί μας –κι ας λένε το αντίθετο οι διεθνείς έρευνες. Έτσι, σε μια εποχή που τα σχολεία από τη φύση τους προορίζονται να δώσουν την ζωοφόρο πνοή αισιοδοξίας στη χώρα, και γι αυτό χρειάζονται ηρεμία και εκπαιδευτικούς που αφιερώνονται αποκλειστικά στα παιδιά,  η κυβέρνηση απαιτεί από αυτούς/ες ν’ αφήσουν τα παιδιά στην άκρη και να γίνουν υπάλληλοι της επιχείρησης αποπροσανατολισμού και υπονόμευσης του κύρους τους. Σε ποια άλλη χώρα συμβαίνει το ίδιο;
Μπορεί κανείς να συνεχίσει με αμέτρητα παραδείγματα. Δεν υπάρχει πολίτης που να μην ένοιωσε στο δικό του τομέα να προσβάλλεται βάναυσα από ημιμαθείς βασιβουζούκους που βρήκαν την ευκαιρία να ασκήσουν εξουσία σε βάρος της χώρας και των ανθρώπων της. Σ’ αυτά διαφέρει η διακυβέρνησή τους από εκείνη των άλλων χωρών που υφίστανται μνημόνια. Κι αυτά μετρούν, και ακυρώνουν κάθε ρητορικό τέχνασμα σχετικά με τις διαφορές που χαρακτηρίζουν τη δική μας πολιτική ζωή από εκείνη των άλλων χωρών που επίσης δοκιμάζονται σκληρά από μνημόνια και τρόικες.

Παρασκευή 5 Δεκεμβρίου 2014

«Χρυσός Τίγρης» με άρωμα φορολογικού παραδείσου

cayman-islands.jpg

Τα νησιά Κέιμαν της Καραϊβικής Θαλασσας αποτελούν ένα από τους πιο δημοφιλείς φορολογικούς παραδείσους για υπεράκτιες εταιρίες | http://www.ksapre.com/wp-content/uploads/2014/02/cayman-islands.jpg
Τον περασμένο Απρίλιο δεκάδες επενδυτές στο Χρηματιστήριο του Λονδίνου βομβάρδισαν την επιτροπή Κεφαλαιαγοράς με αιτήσεις προκειμένου να πληροφορηθούν την ταυτότητα μιας επενδυτικής εταιρίας που ποτέ κανείς δεν είχε ακούσει πριν το όνομα της, της Roble SL. Οι επενδυτές απαιτούσαν να μάθουν ποιος βρίσκεται πίσω από αυτήν την άγνωστη επενδυτική οντότητα που είχε στοιχηματίσει τεράστια ποσά στην πτώση της μετοχής της Quindell. Μιας λονδρέζικης εταιρίας παροχής ασφαλιστικών υπηρεσιών που ήταν εισηγμένη στην δευτερογενή  αγορά Αim και είδε τον τίτλο της να καταποντίζεται και τη χρηματιστηριακή της αξία να συρρικνώνεται περισσότερο από ένα δισεκατομμύριο λίρες.
Η Roble SL, που είχε δηλώσει στις βρετανικές χρηματιστηριακές αρχές την θέση της στην πτώση της μετοχής της  Quindell  (short) δύο μήνες νωρίτερα -όπως άλλωστε και όφειλε με βάση τους σχετικούς κανονισμούς-  καρπώθηκε κέρδη δεκάδων εκατομμυρίων λιρών.
Ο επενδυτής που «παίζει» ακολουθώντας αυτήν την στρατηγική, προβαίνει δηλαδή σε short selling, δανείζεται συνήθως μετοχές μιας προβληματικής επιχείρησης και στη συνέχεια τις πουλάει στην αγορά με στόχο να πέσει η αξία τους. Στη συνέχεια τις αγοράζει πίσω φθηνότερα και τις επιστρέφει στον αρχικό ιδιοκτήτη καρπούμενος τη διαφορά. Επί της ουσίας ο επενδυτής που «σορτάρει» (short seller) ποντάρει εναντίον των μετόχων μιας επιχείρησης αφού φιλοδοξεί να κερδοσκοπήσει από την υποτίμηση της αξίας της.
Οι βρετανικές αρχές δεν απήντησαν στα ερωτήματα των επενδυτών  που ζητούσαν να μάθουν τον πραγματικό ιδιοκτήτη της Roble επικαλούμενες την αρχή της εμπιστευτικότητας. Έτσι οι επενδυτές στράφηκαν στην Ισπανία αφού το SL στο τέλος της επωνυμίας της Roble θύμιζε χαρακτηριστικό εταιρίας που είχε συσταθεί σε αυτή τη χώρα. Δεν βρήκαν όμως κανένα ίχνος της Roble ούτε στην Ισπανία ούτε κάπου αλλού.
Το «μυστήριο» έλυσαν τελικά οι Financial Times, οι οποίοι πριν από λίγες ημέρες αποκάλυψαν ότι η Roble SL είναι μια από τις πολλές «εταιρίες-κέλυφος» που έχει δημιουργήσει στα εξωτικά νησιά Κέιμαν ένα από τα μεγαλύτερα -χαμηλού όμως προφίλ- hedge fund του κόσμου, το Tiger Global. H βρετανική εφημερίδα αποκάλυψε ότι η Tiger Global χρησιμοποίησε τη Roble και τις άλλες θυγατρικές εταιρίες-κέλυφος στα Κέιμαν, προκειμένου να σορτάρει μετοχές (να ποντάρει δηλαδή στην πτώση τους) τουλάχιστον 12 ευρωπαϊκών επιχειρήσεων στην τελευταία διετία. Συγκεκριμένα εκτός της Roble SL που χρησιμοποιήθηκε για το σορτάρισμα στον τίτλο της Quindell, η Tiger φέρεται να χρησιμοποίησε τις επίσης παντελώς άγνωστες στο επενδυτικό κοινό θυγατρικές της Fresco SRL, Fest NV,  Blau GmBH (που όλες τους είχαν έδρα τα νησιά Κέιμαν)  προκειμένου να σορτάρει τους τίτλους των Nokia,  HMV,  TUI Travel,  Thomas Cook, Delhaize, Sage, Hibu, Dixons, WH Smith, Monetise, Blinkx.
Με αυτόν τον τρόπο το Tiger κατάφερε να κερδίσει τεράστια ποσά από την πτώση των παραπάνω τίτλων. Αξίζει να σημειωθεί ότι από τη στιγμή που οι εταιρίες-κέλυφος της Tiger στα Κειμάν κοινοποιούσαν στις χρηματιστηριακές αρχές τις short θέσεις τους στους τίτλους των παραπάνω επιχειρήσεων αυτοί καταποντίστηκαν. Ετσι ο τίτλος της ΗΜV έχασε από τον Νοέμβριο του 2012 -όταν η εταιρία-κέλυφος Fresco SRL της Tiger κοινοποίησε τη sort θέση της- ως τον Ιανουάριο του 2013 το 100% της αξίας του. Αντίστοιχα μεταξύ Φεβρουαρίου 2014 και Νοεμβρίου 2014 η μετοχή της Quindell έχασε το 89% της αξίας της ενώ μεταξύ Δεκεμβρίου 2013 και Μαρτίου 2014 ο τίτλος της Blinkx 48,5% της αξίας του. Στην πτώση συντελούσε το μέγεθος του πονταρίσματος. Είναι χαρακτηριστικό ότι η Tiger  πόνταρε μέσω της θυγατρικής της Fest NV στην πτώση του τίτλου της φινλανδικής  Nokia περίπου 200 εκατ. δολάρια.
H τακτική αυτή απέφερε τεράστια κέρδη και κατέστησε την Τiger μια από τις πιο επιτυχημένες εταιρίες που επιδίδονται στο short selling, με αποδόσεις που ως αυτή τη στιγμή του έτους ξεπερνούν το 16%, όταν  οι ανταγωνίστριες της παραπαίουν.
Οι κινήσεις της Tiger έγιναν με απόλυτη μυστικότητα, ακόμη και οι μέτοχοι της δεν είχαν ιδέα για το ποιος βρίσκεται πίσω από τις εν λόγω συναλλαγές. Οι εθνικές ρυθμιστικές αρχές παρέμειναν και αυτές στο σκοτάδι αγνοούσαν ποιος ήταν ο τελικός κάτοχος αυτών των short θέσεων στις μετοχές των ευρωπαϊκών επιχειρήσεων που δέχθηκαν την επίθεση υποτίμησης του τίτλου τους.
Από την εφημερίδα των συντακτών

(Κερδίζουν τεράστια ποσά μη παράγοντας απολύτως τίποτα!!! Αυτός είναι ο νεοφιλελεύθερος καπιταλισμός. ΟΔ) 

Τετάρτη 3 Δεκεμβρίου 2014

Αρχιμιζαδόροι του πλανήτη

world.jpg

Το διεθνές λάδωμα γίνεται κυρίως για τη διασφάλιση συμβάσεων | ΕΦ.ΣΥΝ.
Οι μεγάλες επιχειρήσεις, τα ανώτερα και τα διευθυντικά στελέχη τους είναι οι αρχιμιζαδόροι του πλανήτη, αποκαλύπτει έρευνα-ανάλυση που έδωσε χθες στη δημοσιότητα ο Οργανισμός Οικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης.
Ο διεθνής οργανισμός έβαλε στο μικροσκόπιο 427 υποθέσεις δωροδοκίας κρατικών αξιωματούχων 41 χωρών της υφηλίου από ξένες επιχειρήσεις τα τελευταία 15 χρόνια. Κάποια από τα συμπεράσματα στα οποία κατέληξε εκπλήσσουν, αφού, αντίθετα με όσα πιστεύει ο πολύς κόσμος, ο ΟΟΣΑ διαπίστωσε ότι:
■ Οι περισσότερες μίζες δίνονται από τις ξένες επιχειρήσεις στις ανεπτυγμένες και τις πλούσιες χώρες της Δύσης παρά στον αναπτυσσόμενο κόσμο.
■ Η πλειονότητα τόσο αυτών που τις δίνουν όσο και αυτών που τις παίρνουν προέρχονται επίσης από τις ανεπτυγμένες χώρες.
■ Τα ανώτερα στελέχη των επιχειρήσεων και οι διευθυντές τους όχι μόνο έχουν γνώση αλλά συνήθως εμπλέκονται στις μίζες της εταιρείας τους και
■ Οι μεγάλες επιχειρήσεις είναι κυρίως αυτές που δωροδοκούν. Από τις εταιρείες που πιάστηκαν να δίνουν μίζες -και τους επιβλήθηκαν κυρώσεις- το 60% αυτών ήταν μεγάλες, με περισσότερους από 250 εργαζόμενους.
Το διεθνές λάδωμα
Οπως επισημαίνει η έρευνα, το διεθνές λάδωμα γίνεται κυρίως για τη διασφάλιση συμβάσεων με κρατικές ή ελεγχόμενες από το Δημόσιο επιχειρήσεις μιας χώρας. Στις περιπτώσεις που εξετάστηκαν, το μέσο ύψος μιας μίζας προσέγγισε τα 13,8 εκατ. δολάρια. Ποσό που ισοδυναμεί με το 11% της αξίας της συναλλαγής -μεταξύ επιχειρηματία και Δημοσίου- και με το 34,5% του κέρδους που θα προκύψει από αυτήν. Ο μιζαδόρος δηλαδή θα πρέπει να δαπανήσει κατά μέσο όρο περίπου το 1/3 των κερδών που αναμένει από μια «δουλειά» με το Δημόσιο μιας χώρας προκειμένου να την πάρει.
Αξιοσημείωτο είναι ακόμη ότι οι περισσότερες μίζες -περίπου τα 2/3- καταβάλλονται σε 4 μόλις κλάδους: της εξόρυξης (19%), των κατασκευών (15%), των μεταφορών-αποθήκευσης (15%), της επικοινωνίας-πληροφόρησης (10%).
Το σημαντικότερο όμως ίσως είναι ότι από τις 427 διεθνείς υποθέσεις δωροδοκίας που μελέτησε ο ΟΟΣΑ, μόλις το 1/3 αυτών κατέληξαν σε καταδίκες. Αντίθετα, το 69% αυτών διευθετήθηκαν φιλικά μέσω συμφωνιών συμβιβασμού. Συμφωνίες που επί της ουσίας το μόνο που προσφέρουν είναι η διαιώνιση της ατιμωρησίας, η περαιτέρω μεγέθυνση της διαφθοράς και η συνέχιση της στρεβλής αναδιανομής του πλούτου στον κόσμο.
 Από την Εφημερίδα των Συντακτών

ΕΠΙΤΕΛΟΥΣ ΚΑΙ Ο ΚΡΟΥΓΚΜΑΝ

http://www.iskra.gr/index.php?option=com_content&view=article&id=18721:lapavitsas-kroygman&catid=96:2010-06-04-22-41-29&Itemid=290

Δευτέρα 1 Δεκεμβρίου 2014

Ας κοιτάξουμε πέρα από τον εαυτό μας


Όταν ήρθαν να πάρουν τους κομμουνιστές δεν αντέδρασα.
Δεν ήμουν κομμουνιστής.
Όταν ήρθαν να πάρουν τους σοσιαλιστές δεν αντέδρασα.
Δεν ήμουν σοσιαλιστής.
Όταν ήρθαν να πάρουν τους συνδικαλιστές δεν αντέδρασα.
Δεν ήμουν συνδικαλιστής.
Όταν ήρθαν να πάρουν τους Εβραίους δεν αντέδρασα.
Δεν ήμουν Εβραίος.
Όταν ήρθαν να πάρουν εμένα
δεν είχε απομείνει κανείς για να αντιδράσει.
Martin Niemöller 
(Ευαγγελιστής ιερέας, κρατούμενος
 σε ναζιστικό στρατόπεδο συγκέντρωσης 1937-1945,
αγωνιστής του αντιπολεμικού κινήματος)