Παρασκευή 20 Σεπτεμβρίου 2013

Για το Χρ. Λαζαρίδη

Άλλαξες. Άλλαξες πολύ. Και είχες το δικαίωμα. Γιατί όμως; Για να υπηρετήσεις καλύτερα την κοινωνία; Δεν φάνηκε. Για να υπηρετήσεις τον εαυτό σου άλλαξες. Γιατί ήσουνα εραστής της εξουσίας. Και η αριστερά δεν είχε προοπτική. Και βρέθηκες στην εξουσία. Και ασκείς εξουσία. Κάποιοι σε θεωρούν ιθύνοντα νου. Καταγοητευμένοςφαίνεσαι. Τόσο που να μη θέλεις να ξεχωρίσεις το πολιτικό έγκλημα , τη δολοφονία, από την ειρηνική πολιτική αντιπαλότητα. Τη μη αρεστή σε σένα.
Παλιέ συναγωνιστή Χρύσανθε Λαζαρίδη σε αγνοώ. Για μένα δεν υπάρχεις.
                                                               Ολύμπιος Δαφέρμος 
Δημοσιεύτηκε στην Εφ. των Συντακτών στις 19-9-13

Κυριακή 15 Σεπτεμβρίου 2013

Βέγγος- Κούνδουρος




«Ως γόνος μεγάλης οικογένειας που ήμουν, οι βασανιστές θέλησαν να αλαφρύνουν το δικό μου βασανιστήριο στο Μακρονήσι. "Ζήτα μια χάρη και θα σου την κάνουμε" μου ...είπαν! Το μόνο που ζήτησα ήταν να με αφήσουν να πάω να μείνω στο βουνό χωρίς φαΐ και χωρίς νερό ενδεχομένως, αρκεί να μην τους βλέπω και να μη με βλέπουν. Το δέχτηκαν!
Την πρώτη μέρα τράβηξα για το βουνό, βρήκα ένα μέρος να κάτσω και βάλθηκα να ατενίζω την απέραντη μοναξιά του τοπίου. Ξάφνου, ένας γρήγορος, αεράτος τύπος εμφανίζεται κρατώντας κάτι πασσάλους στα χέρια του και δυο τρία κομμάτια ύφασμα. Δεν μου μιλάει, δεν του μιλάω και σε ελάχιστα λεπτά με ταχυδακτυλουργικές κινήσεις στήνει ένα αντίσκηνο! Το δικό μου αντίσκηνο!
«Τι κάνεις;» τον ρωτάω. «Θα πεθάνεις εδώ πάνω» απάντησε σοβαρός και συνέχισε τη δουλειά. Για όλες τις επόμενες μέρες, για όσο καιρό έζησα σαν αγρίμι, εξόριστος μεσ' στην εξορία, ο ίδιος τύπος πηγαινοερχόταν κάθε μέρα διανύοντας μια τεράστια απόσταση από το στρατόπεδο ίσαμε το βουνό μόνο και μόνο για να μου φέρνει φαγητό να τρώω να μην πεθάνω. Ήταν ο Θανάσης Βέγγος, η απαρχή μιας μεγάλης φιλίας πάνω απ' όλα.»

Νίκος Κούνδουρος


Σάββατο 27 Ιουλίου 2013

Το μάθημα

Έχουμε βολικά ξεχάσει το πικρό μάθημα του Martin Niemoller, του λουθηρανού πάστορα και θύματος των  ναζιστικών διώξεων. Πρώτα πήραν τους κομμουνιστές, συλλογίστηκε, αλλά εγώ δεν ήμουν κομμουνιστής, οπότε σιώπησα. Μετά κυνήγησαν τους συνδικαλιστές, και καθώς εγώ δεν ήμουν συνδικαλιστής, δεν είπα τίποτα. Μετά κυνήγησαν τους Εβραίους, αλλά εγώ δεν ήμουν Εβραίος... Και μετά τους καθολικούς, αλλά εγώ δεν ήμουν καθολικός... Και μετά ήρθαν να πάρουν εμένα... Αλλά τότε δεν είχε μείνει κανείς πια  να μιλήσει για κανένα.
(Από το βιβλίο του Z. Bauman,  Παράπλευρες απώλειες)

Κυριακή 21 Ιουλίου 2013

Ανισότητες

Οι ΗΠΑ βρίσκονται στην κορυφή της λίστας των χωρών με ανισότητες, η Ιαπωνία στη βάση. Στις ΗΠΑ σχεδόν 500 ανά 100.000 ανθρώπους βρίσκονται στις φυλακές, στην Ιαπωνία λιγότεροι από 50. Στις ΗΠΑ το ένα τρίτο του πληθυσμού υποφέρει από παχυσαρκία, στην Ιαπωνία λιγότερο από το 10%. Στις ΗΠΑ, ανά χίλιες γυναίκες ηλικίας 15-16 , πάνω από 50 είναι έγκυοι, στην Ιαπωνία μόνο τρεις ανά χίλιες. Στις ΗΠΑ, περισσότερο από το ένα τέταρτο του πληθυσμού υποφέρει από ψυχοδιανοητικές ασθένειες , στην Ιαπωνία περίπου το 7%. Στην Ιαπωνία, την Ισπανία, την Ιταλία και τη Γερμανία, κοινωνίες με σχετικά πιο ίση κατανομή πλούτου, ένα στα δέκα άτομα αναφέρει πρόβλημα ψυχοδιανοητικής υγείας - σε αντίθεση με ένα στα πέντε άτομα σε χώρες με μεγαλύτερη ανισότητα, όπως η Βρετανία, η Αυστραλία, η Νέα Ζηλανδία ή ο Καναδάς
                                                                                                                      Z. Bauman
                                                                      Από το βιβλίο του "Παράπλευρες απώλειες"   

Τετάρτη 26 Ιουνίου 2013

Το πάθημα της ΔΗΜΑΡ

                 
                                                                          Του Ολύμπιου Δαφέρμου*
Η ΔΗΜΑΡ επέλεξε  να συγκυβερνήσει με δύο κόμματα απολύτως απαξιωμένα , τόσο ηθικά όσο και πολιτικά, χωρίς να χρειάζεται η κοινοβουλευτική της δύναμη για το σχηματισμό κυβέρνησης. Στόχος της, όπως ισχυρίστηκε, η σωτηρία της χώρας –υπονόησε ότι περίπου θυσιάζεται. Μπορούν όμως οι θύτες, εν προκειμένω  ΝΔ και ΠΑΣΟΚ, να σώσουν το θύμα, δηλαδή τη χώρα; Σαν παράλογο ακούγεται.
Η ΝΔ μετετράπη τυχοδιωκτικά , από τη μια στιγμή στη άλλη, από αντιμνημονιακή δύναμη σε μνημονιακή! Γεγονός που βεβαιώνει ότι στερείται αρχών και προγράμματος . Στερείται ηθικής.  Μοναδικός της στόχος λοιπόν η εξουσία  και τα εξ αυτής ιδιοτελή συμφέροντα. Αυτά ήταν γνωστά και ορατά. Η ΔΗΜΑΡ λοιπόν αποφασίζει και τους διαθέτει το ηθικό της κεφάλαιο. Έτσι μόνο μπόρεσαν και στάθηκαν ως κυβέρνηση. Γιατί όμως προέβη σε μια τέτοια ενέργεια;  Προφανώς στόχος της δεν ήταν η σωτηρία της χώρας γιατί  δεν θα αποχωρούσε τόσο σύντομα με την αφορμή της κατάργηση της ΕΡΤ. Εξ άλλου η χώρα για να σωθεί απαιτείται  και χρόνος και μια άλλη πολιτική. Προς το παρόν καταστρέφεται.
Ο λόγος  συμμετοχής της ΔΗΜΑΡ στην κυβέρνηση ήταν η εξουσία. Συμβαίνει αυτό όταν στα νιάτα σου επέλεξες οραματικά κόμματα και βρισκόμενος στα όρια της τρίτης ηλικίας   εκτιμάς ότι προοπτική δεν υπάρχει. Τότε όλες οι φιλοδοξίες συμπυκνώνονται στην εξουσία. Καταλαμβάνει το κενό που άφησε ο ιδεαλισμός.
Συμμετείχε στην κυβέρνηση δίχως κανένα σχέδιο περάν εκείνου της παραμονής της χώρας στο ευρώ, το οποίο χρησιμοποίησε πληθωρικά ως  επιχείρημα, για να δικαιολογήσει κάθε της υποχώρηση και συμβιβασμό.
Κάπως αργά η ΔΗΜΑΡ συνειδητοποίησε ότι ο αυταρχισμός και ο ηγεμονισμός της δεξιάς, διά του Σαμαρά, ήταν όχι μόνο αφόρητος αλλά και επικίνδυνος για την πολιτική της επιβίωση. Αδιαφόρησε για τα βασανιστήρια, για το διορισμό χουντικού σε κυβερνητική θέση, για τις αντισυνταγματικές πράξεις, για το αντιρατσιστικό νομοσχέδιο, για την ακροδεξιά φυσιογνωμία της κυβέρνησης, για την περιθωριοποίηση του κοινοβουλίου και για τις 18 πράξεις νομοθετικού περιεχομένου! Οι τελευταίες αυτές πόσο αλήθεια διαφέρουν από τους αναγκαστικούς νόμους;  Αδιαφόρησε  για την ημιδικτατορία που δομούσε ο Σαμαράς! Ο ηγεμόνας αισθανόταν κυρίαρχος και ισχυρότατος . Αποφάσιζε και έπραττε, δίχως να δίνει λογαριασμό. Στην ΕΡΤ θα δείλιαζε; Ήρθε και ξεχείλισε το ποτήρι.  Τώρα η ΔΗΜΑΡ πρέπει να κάνει τον απολογισμό της. Να μας πει πότε χρησιμοποίησε το ηθικό της κεφάλαιο για να αντιμετωπίσει τις αντιδημοκρατικές αυθαιρεσίες του Σαμαρά. Φοβάμαι πως δεν θα υπάρχει ούτε ένα τέτοιο περιστατικό. Να μας πει τι διαφορετικό πρότεινε για την αντιμετώπιση της οικονομικής κρίσης, της ανεργίας και της φτώχειας. Και εδώ μάλλον κενό θα συναντήσουμε. Ποιο σχέδιο πρότεινε, έστω σε ένα τομέα της κυβερνητικής ευθύνης, και τι αποτελέσματα είχε.
Αυτό που έβγαζε μάτι ήταν η αναλογία διορισμών των τριών εταίρων στον κρατικό μηχανισμό. Η κοινωνία άλλα περιμένει από τον έχοντα ηθικό κεφάλαιο και ο τίτλος του φέρει τη λέξη αριστερά. Φαίνεται πως η Κίρκη της εξουσίας τα ακυρώνει όλα. Αυτό ας το έχει υπόψη του ο ΣΥΡΙΖΑ.   



   

Τετάρτη 19 Ιουνίου 2013

Η φτώχεια… εκτός νόμου


Ιδέες, παλιές και νέες

Από τον Θανάση Γιαλκέτση

Με το σύνθημα «Να κηρύξουμε παράνομη τη φτώχεια», πολίτες και οργανώσεις της κοινωνίας πολιτών, στην Ιταλία και σε άλλες χώρες, ξεκίνησαν μιαν εκστρατεία ενάντια στους νόμους, τους θεσμούς και τις κοινωνικές πρακτικές που γεννούν και τροφοδοτούν τη φτώχεια στις διάφορες χώρες και περιοχές του κόσμου. Ο Ρικάρντο Πετρέλα, καθηγητής Κοινωνικών και Πολιτικών Επιστημών στο Πανεπιστήμιο της Φλωρεντίας, ο οποίος μετέχει σε αυτήν την εκστρατεία, συνέταξε για λογαριασμό του κινήματος το κείμενο που ακολουθεί

Εμείς οι πολίτες, Ιταλοί, Βέλγοι, Καναδοί, Αργεντινοί, Μαλαισιανοί, Ινδονήσιοι, Φιλιππινέζοι κ.ο.κ. αρχίζουμε μια διαδικασία κοινωνικής και πολιτικής κινητοποίησης ενάντια στις δομικές αιτίες της φτώχειας. Πρώτη αρχή: «Κανείς δεν γεννιέται φτωχός ούτε επιλέγει να είναι ή να γίνει φτωχός». Είναι η κατάσταση της κοινωνίας στην οποία γεννιόμαστε αυτή που μας κάνει φτωχούς ή πλούσιους. Μπορούμε να αποφασίσουμε να ζούμε σε κατάσταση μεγάλης ολιγάρκειας, αλλά δεν είναι αυτή η κατάσταση της φτώχειας την οποία υφίστανται τρία δισεκατομμύρια ανθρώπινες υπάρξεις, που έχουν αποκλειστεί από το δικαίωμα σε μιαν αξιοπρεπή ζωή με τρόπο αντίθετο στη βούληση και την επιθυμία τους.

Δεύτερη αρχή: «Φτωχοί γινόμαστε. Η φτώχεια είναι μια κοινωνική κατασκευή». Η φτώχεια δεν είναι ένα φυσικό φαινόμενο, όπως η βροχή. Είναι ένα κοινωνικό φαινόμενο, που δημιουργείται και παράγεται από τις ανθρώπινες κοινωνίες. Οι σκανδιναβικές κοινωνίες των ετών 1960-1980 κατόρθωσαν να εξαλείψουν τις δομικές διαδικασίες εξαθλίωσης. Αλλες κοινωνίες, αντίθετα, που βασίζονται σε διαφορετικές αρχές και κοινωνικές πρακτικές από τις σκανδιναβικές, παρήγαγαν και παράγουν αναπόφευκτα φαινόμενα εκτεταμένης φτώχειας. Είναι η περίπτωση των Ηνωμένων Πολιτειών.

Η τρίτη αρχή επιβεβαιώνει τις πρώτες δύο: «Δεν είναι μόνον, ούτε κυρίως, η φτωχή κοινωνία εκείνη που παράγει φτώχεια». Οι Ηνωμένες Πολιτείες είναι από οικονομική άποψη η πλουσιότερη χώρα του κόσμου κι ωστόσο η φτώχεια δεκάδων εκατομμυρίων (από τα 300 εκατομμύρια) πολιτών της αποτελεί μέρος της ιστορίας της.

Τέταρτη αρχή: «Ο αποκλεισμός παράγει τη φτώχεια». Δεν είναι η μοίρα ή η κακοτυχία οι αιτίες της φτώχειας, αλλά οι συγκεκριμένες μορφές του αποκλεισμού από την πρόσβαση στα ατομικά, πολιτικά και κοινωνικά δικαιώματα.

Γι’ αυτούς τους λόγους, πέμπτη αρχή είναι: «Στον βαθμό που είναι δομική διαδικασία, η φτώχεια είναι συλλογική». Δεν αφορά μόνον ένα πρόσωπο ή μια οικογένεια, αλλά ολόκληρους πληθυσμούς (οικογένειες μεταναστών, νομάδες, χωριά χωρίς μέλλον, ζώνες που έχουν πληγεί από οικονομικές υφέσεις, κατοίκους υποβαθμισμένων συνοικιών…) και κοινωνικές κατηγορίες (εργαζόμενους, αγρότες, τομείς της μεσαίας τάξης, παιδιά, γυναίκες, νέους που δεν κατορθώνουν να μπουν στον κόσμο της εργασίας, γέρους…).

Πρώτο μεγάλο συμπέρασμα και έκτη αρχή: «Η φτώχεια είναι τέκνο μιας κοινωνίας που δεν πιστεύει στα δικαιώματα ζωής και σε εκείνα που απορρέουν από την ιδιότητα του πολίτη για όλους ούτε και στη συλλογική πολιτική ευθύνη για την εξασφάλιση και την εγγύηση αυτών των δικαιωμάτων σε όλους τους κατοίκους της γης». Οι κυρίαρχες ομάδες δεν πιστεύουν στην ύπαρξη αυτών των ανθρώπινων δικαιωμάτων (που είναι οικουμενικά, αδιαίρετα και απαράγραπτα). Αυτές πιστεύουν αντίθετα στη «φυσική», κληρονομική ανισότητα μεταξύ των προσώπων και στα δικαιώματα που βασίζονται στη διάκριση. Οι πλούσιοι είναι πλούσιοι επειδή είναι προικισμένοι και τα κατάφεραν και γι’ αυτό είναι άξιοι της διάκρισης. Οι φτωχοί είναι φτωχοί επειδή δεν εργάστηκαν σκληρά, επειδή είναι ανεπρόκοποι και ανίκανοι και γι’ αυτό είναι υπεύθυνοι για την κατάστασή τους.

Με αυτήν την έννοια, έβδομη αρχή είναι: «Οι διαδικασίες διόγκωσης της φτώχειας συντελούνται μόνον σε άδικες κοινωνίες», δηλαδή σε κοινωνίες που αρνούνται τον οικουμενικό, αδιαίρετο και απαράγραπτο χαρακτήρα των ανθρώπινων δικαιωμάτων. Στις άδικες κοινωνίες, η πρόσβαση σε αυτά τα δικαιώματα δεν μπορεί παρά να είναι επιλεκτική και να εξαρτάται από τους κανόνες και τα κριτήρια που έχουν καθιερώσει οι κυρίαρχες ομάδες.

Από δω προκύπτει η όγδοη αρχή: «Η πάλη ενάντια στη φτώχεια είναι πάνω απ’ όλα πάλη ενάντια στον άδικο, άνισο και αρπακτικό πλούτο». Υπάρχει φτώχεια επειδή υπάρχει πλούτος. Οσο περισσότερο οι κοινωνίες μας πλουτίζουν πάνω σε άδικες, άνισες και αρπακτικές βάσεις τόσο περισσότερο αυτές αποδίδουν αξία μόνον στον ατομικό πλούτο και εξαλείφουν από το φαντασιακό των λαών την κουλτούρα του συλλογικού πλούτου και ιδιαίτερα των δημόσιων κοινών αγαθών.

Από δω και η ένατη αρχή: «Ο πλανήτης των φτωχών έχει γίνει πολυάνθρωπος εξαιτίας της εμπορευματοποίησης των κοινών αγαθών και της ζωής». Η εργασία, τα δικαιώματα, η κοινωνική προστασία αντιμετωπίζονται σαν κόστη και ως τέτοια πρέπει να εξορθολογιστούν, να περικοπούν ή και να ιδιωτικοποιηθούν. Δεν υπάρχουν ανθρώπινες κοινότητες, αλλά αγορές.

Σε αυτό το πλαίσιο, δέκατη αρχή είναι: «Οι πολιτικές μείωσης και εξάλειψης της φτώχειας, που εφαρμόστηκαν τα τελευταία σαράντα χρόνια, απέτυχαν επειδή δεν μπορούσαν παρά να πλήττουν τα συμπτώματα και όχι τις αιτίες».

Διπλό γενικό συμπέρασμα και ενδέκατη αρχή: «Η φτώχεια είναι σήμερα μια από τις πιο αναπτυγμένες μορφές δουλείας, επειδή βασίζεται σε μια κλοπή ανθρωπιάς και μέλλοντος».

Και δωδέκατη αρχή: «Για να απελευθερώσουμε την κοινωνία από τη φτώχεια πρέπει να θέσουμε εκτός νόμου τους θεσμούς, τους νόμους και τις συλλογικές κοινωνικές πρακτικές, που γεννούν και τροφοδοτούν τις διαδικασίες εξαθλίωσης». Τα υποκείμενα που είναι παραγωγοί φτώχειας δρουν με τρία εργαλεία: τους νόμους (νομοθετικοί και διοικητικοί κανόνες), τους θεσμούς (κυρίως οικονομικούς, πολιτικούς και κοινωνικούς, αλλά ακόμη και πολιτιστικούς και θρησκευτικούς), τις συλλογικές κοινωνικές πρακτικές (συμβάσεις, στερεότυπα, συμπεριφορές, προκαταλήψεις, παραδόσεις).

Οι μείζονες διαδικασίες εξαθλίωσης συντελούνται σε σχέση με την αρχιτεκτονική της εξουσίας (ενάντια στη δημοκρατία), με τους κανόνες της κοινής συμβίωσης (οικονομική και κοινωνική αδικία) και με τα θεμέλια της ιδιότητας και των δικαιωμάτων του πολίτη (απόρριψη της διαφορετικής ταυτότητας, ανασφάλεια). Γι’ αυτό και έχουμε προσδιορίσει μια ομάδα νόμων (ή διοικητικών μέτρων), θεσμών και συλλογικών κοινωνικών πρακτικών, όπου πρέπει να παρέμβουμε στην Ιταλία κατά τα προσεχή πέντε χρόνια.

Μεταξύ αυτών αναφέρουμε ορισμένες από τις πιο σημαντικές αναγκαίες παρεμβάσεις: κατάργηση των νόμων που έχουν νομιμοποιήσει την ύπαρξη της χρηματοπιστωτικής αρπακτικής κερδοσκοπίας (παράγωγα προϊόντα, φορολογικοί παράδεισοι, πολιτική ανεξαρτησία της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας). Στο πεδίο της εργασίας, κατάργηση της πρόσφατης αντισυνδικαλιστικής νομοθεσίας. Εξάλειψη των διοικητικών μέτρων που σε ορισμένες ιταλικές πόλεις έχουν καταστήσει τους μετανάστες και τους ανέργους προνομιακό στόχο ποινικής δίωξης. Εθνικές εκστρατείες για την ανατροπή των προκαταλήψεων σε βάρος των φτωχών και υπέρ των πλούσιων (όπως: ο πλούσιος είναι άξιος ενώ ο φτωχός είναι ένοχος, ο φτωχός τείνει από τη φύση του να γίνει εγκληματικό στοιχείο περισσότερο από τον μη φτωχό κ.ά.).

Τίποτα δεν θα είναι εύκολο, όχι μόνον επειδή η Ιταλία δεν διαθέτει μια κατάλληλη στρατηγική πάλης εναντίον της φτώχειας και του κοινωνικού αποκλεισμού, αλλά και επειδή οι κυρίαρχες τάξεις έχουν πετύχει τόσο υψηλά επίπεδα διαστρέβλωσης και παραμόρφωσης της πραγματικότητας, ώστε οι πολίτες να παγιδεύονται μεταξύ της εγκατάλειψης, της απάθειας και της αδιαφορίας από τη μια μεριά (ο καθένας για τον εαυτό του) και της βίαιης αντιπαράθεσης από την άλλη. Η εκστρατεία για «να κηρύξουμε παράνομη τη φτώχεια» είναι μια πράξη εμπιστοσύνης στους πολίτες, στη δημοκρατία και στο κράτος δικαίου.


26/05/2013

Πέμπτη 13 Ιουνίου 2013

Μας ενδιαφέρει η δημοκρατία;

Πέρα από το ανάλγητο του κλεισίματος της ΕΡΤ, που πέταξε στο δρόμο, έτσι δίχως λόγο, 2500 εργαζόμενους τίθεται και ζήτημα δημοκρατίας. Οι συνεχείς πράξεις νομοθετικού περιεχομένου, δίχως τις προϋποθέσεις που προβλέπει το Σύνταγμα, μοιάζουν με τους αναγκαστικούς νόμους της χούντας. Και οι μεν και οι δε δεν έχουν την έγκριση κανενός νομοθετικού σώματος.Στη προκειμένη περίπτωση ο Σαμαράς αποφασίζει και  εκτελεί. Δεν θέλει κανένα έλεγχο. Ημιδικτατορία.
Σε καμιά δημοκρατία αυτή η λειτουργία δεν είναι επιτρεπτή. Έρχεται σε πλήρη αντίθεση με τη δημοκρατική λειτουργία, όπως και αν οριστεί αυτή.
 Δεν υπάρχει κανένας σεβασμός προς τους ανθρώπους. Η εξουσία επιτίθεται στην κοινωνία. Αυτό συμβαίνει μόνο στα ολοκληρωτικά καθεστώτα. Μόνο σε καθεστώτα που δεν λογοδοτούν στην κοινωνία!
Πέρα από τη γενική φτώχεια και την κατάρρευση των συστημάτων παιδείας, υγείας και πρόνοιας τώρα βρίσκεται υπό διωγμό και η δημοκρατία, όση μας έχει απομείνει. Ξανά λοιπόν:
                       ΨΩΜΙ - ΠΑΙΔΕΙΑ- ΔΗΜΟΚΡΑΤΊΑ
(Κάποια ελευθερία μας έχει μείνει ακόμη.) 
      

Σάββατο 1 Ιουνίου 2013

Άτιτλα

Απαγορεύτηκαν τα όνειρα
Και στον ύπνο μας διατελούμε εν παρανομία


-------------------


Φωνάξτε την ουτοπία
Φωνάξτε γρήγορα την ουτοπία
Το μέλλον αποφάσισε να φύγει 

Παρασκευή 22 Φεβρουαρίου 2013

Ποιός γεννά τη βία;



                                                                                             Του Ολύμπιου Δαφέρμου

Σωστά καταδικάζεται η βία.  Tο επιβάλλουν ανθρωπιστικοί λόγοι και ο πολιτισμός, όσος μας έχει απομείνει. Η βία, όταν επικρατήσει , κατά κανόνα παράγει τα δικά της αποτρόπαια αποτελέσματα. Δεν εξαιρείται της κριτικής η νόμιμη- κρατική βία. Για έναν επιπλέον λόγο. Η συμπεριφορά και η πράξη της πολιτικής εξουσίας λειτουργεί παιδευτικά για το σύνολο της κοινωνίας. Δεν είναι τυχαίο ότι η τρομοκρατία παρουσιάστηκε στη χώρα μας μετά τη χούντα. Αλλά και μεταπολεμικά , αν δεν κάνω λάθος, στα κράτη της Ευρώπης που παρουσιάστηκε με οξύτητα το φαινόμενο είχαν εγκαθιδρυθεί , τα προηγούμενα χρόνια, βίαια ολοκληρωτικά καθεστώτα. Έχει επίσης παρατηρηθεί ότι στα κράτη  που ισχύει η θανατική ποινή παρουσιάζονται και τα περισσότερα εγκλήματα (εκτός των άλλων αιτιών).

Και τίθεται το ερώτημα: συνιστά βία η εφαρμοζόμενη οικονομική πολιτική; Σύμφωνα με μια συντηρητική άποψη “βία είναι ό,τι προκαλεί σωματικό πόνο”(όλα τα άλλα τα επιτρέπει,  τα χρειάζεται φαίνεται!!!). Είναι επομένως σωματικός πόνος η πείνα των παιδιών στο νηπιαγωγείο της γειτονιάς μου και όχι μόνο;   Είναι σωματικός πόνος το να μην έχεις στέγη; Είναι σωματικός πόνος το να μην έχεις τροφή; Είναι  σωματικός πόνος η ανεργία; Είναι σωματικός πόνος η απελπισία; Είναι σωματικός πόνος η κατάθλιψη; Είναι σωματικός πόνος οι αυτοκτονίες;

Σε χώρες, στις οποίες επιβλήθηκε από έξω και αναγκαστικά  ο οικονομικός φιλελευθερισμός, όπως στη χώρα μας, υπήρξαν βίαιες συγκρούσεις με θύματα. Στην απελπισία τους  οι άνθρωποι  κινητοποιήθηκαν για να επιβιώσουν και η εξουσία  επιβλήθηκε με τη βία. Το μόνο  όπλο που της είχε απομείνει!

Λέγεται ότι η βία γεννά βία. Όχι πάντα. Το αντιδικτατορικό φοιτητικό κίνημα ήταν ένα μη βίαιο κίνημα. Και είχε την αποδοχή της κοινωνίας. Όμως και ο Α. Παναγούλης , που με βία είχε επιτεθεί κατά του δικτάτορα, είχε επίσης την αποδοχή της κοινωνίας.

Το πόση και ποια βία θα γεννήσει η κοινωνία εξαρτάται από τους κυβερνώντες, από τους κρατούντες και –τριτευόντως–  από τις παράνομες μικροεξουσίες. Το άρρωστο πολιτικό κλίμα και η επίθεση κατά των κοινωνικών κατακτήσεων ενθαρρύνει άλογες και τυφλές πράξεις βίας και κυρίως όταν δεν υφίστανται κοινωνικά κινήματα, όπως σήμερα, που να αντιστέκονται στην κυρίαρχη πολιτική .

Οι πράξεις βίας σαν τις τελευταίες στα γραφεία της ΝΔ , τα γκαζάκια κ.α, σε περιόδους ανασφάλειας και ζόφου , όποιοι και να τις διέπραξαν, λειτουργούν  υπέρ της εκάστοτε εξουσίας. Το αστυνομικό κράτος ενδυναμώνεται -χρήσιμο όργανο για την επιβολή της όποιας αντικοινωνικής πολιτικής-, η αβεβαιότητα συσπειρώνει τους ανθρώπους γύρω από την  εξουσία και η κοινωνία αποπροσανατολίζεται από τα πραγματικά προβλήματα που δημιουργεί η μνημονιακή πολιτική. Η νηφάλια δημοκρατική αντιπαράθεση και τα ειρηνικά κοινωνικά κινήματα απογυμνώνουν την κυρίαρχη πολιτική του οικονομικού φιλελευθερισμού.

ΥΓ: Προσωπικά θεωρώ ότι τα δύο κόμματα εξουσίας δημιούργησαν όλες εκείνες τις προϋποθέσεις – πολιτικές, οικονομικές, κοινωνικές - που    γέννησαν  το νεοναζιστικό κόμμα. Το κόμμα  που έχει τη βία ως ιδεολογία του .

15-1-2013

 

 

 

 

Πέμπτη 3 Ιανουαρίου 2013

Τιμητές του εαυτού τους


                                     

Συχνά εκπλήσσομαι  από την επιθετική μνημονιακή συμπεριφορά κάποιων από τους παλιούς συναγωνιστές μου στο πολυτεχνείο τον καιρό της χούντας. Όλοι μας ήμασταν τότε τοποθετημένοι  ως ανένταχτοι στην αριστερά. Δηλαδή ήμασταν κοινωνικά ευαίσθητοι. Σήμερα κανείς τους δεν είναι ιδιωτικός ή δημόσιος υπάλληλος. Είναι ελεύθεροι επαγγελματίες ή έχουν άλλες διακεκριμένες θέσεις .   Είναι επιτυχημένοι με τη συμβατική έννοια του όρου. Η επιλογή επαγγέλματος βέβαια υπέκρυπτε εξ αρχής και το αξιακό σύστημα του καθενός. Το σύστημα λειτούργησε θετικά γι αυτούς. Ξεπέρασαν την κοινωνική τάξη προέλευσης  τους. Η όποια επιτυχία όμως προϋποθέτει να δεχθείς τους όρους και την ηθική  του συστήματος .  Του διεφθαρμένου  συστήματος , όπως οι ίδιοι το καταγγέλλουν. Δεν γίνεται αλλιώς. Τιμητές  τώρα επαγγέλλονται την εξυγίανση του. Πώς θα γίνει αυτό; Μόνο οι ίδιοι μπορούν να απαντήσουν.

Γι αυτούς οι άνεργοι είναι ένας αριθμός όπως είναι το έλλειμμα ή το χρέος. Οι άστεγοι δεν είναι καν αριθμός.

Στηρίζουν  τη δημοκρατία ενάντια στις ¨επιβουλές¨ της αριστεράς και χρησιμοποιούν επιχειρήματα του τύπου: Υποστηρίζεις τις επεμβάσεις της αστυνομίας; Αν ναι, είσαι δημοκράτης. Ποιά δημοκρατία όμως; Αυτή που τα κόμματα εξουσίας άλλα υπόσχονται προεκλογικά και άλλα πράττουν μετά; Αυτή τη δημοκρατία που η επέμβαση της διεθνούς πολιτικής και οικονομικής ελίτ  καθόρισε το εκλογικό αποτέλεσμα;  Αυτή τη δημοκρατία που οι αμοραλιστές κυβερνώντες λογοδοτούν στις αγορές μέσω ΕΕ και ΔΝΤ και όχι στην κοινωνία; Ψιλά γράμματα. Δεν τους απασχολούν τέτοιες λεπτομέρειες. Εξάλλου ούτε οι πατέρες του νεοφιλελευθερισμού είχαν δημοκρατικές ευαισθησίες. Συνεργάστηκαν εξίσου καλά τόσο με τον Πινοσέτ όσο και με την Κίνα.

Θέλουν να σταματήσει να γιορτάζεται το πολυτεχνείο, το πνεύμα του οποίου εξακολουθεί να πυροδοτεί αντιδράσεις απέναντι στις αυθαιρεσίες της εξουσίας. Βέβαια! Πλήθος  οι αυθαιρεσίες του μνημονίου: παρακάμπτονται δικαστικές αποφάσεις, νομοθετούν αντισυνταγματικά, καλύπτουν σκάνδαλα (λίστα Λαγκάρντ, Προσφυγή στο ΔΝΤ, βασανιστήρια στη  ΓΑΔΑ κα), δεν φορολογούνται τα υψηλά εισοδήματα , δεν πιάνουν την φοροδιαφυγή-Γιατί άραγε; Διαλύουν την κοινωνία και την οικονομία.

Κλείνουν τα μάτια ακόμη και στο διορισμό χουντικού σε κυβερνητική θέση. Εξισώνουν την συμπεριφορά (απαράδεκτη) φοιτητών με τη χούντα στη προσπάθεια τους να καταλάβουν θέση διοίκησης. Στηρίζουν δύο κόμματα απολύτως διεφθαρμένα και παρηκμασμένα . Έχουν όμως το άλλοθι της ΔΗΜΑΡ (κάποιοι άλλοι πήγαν στο Μάνο). Αριστερά στον τίτλο και νεοφιλελεύθερη στο περιεχόμενο. Ιδανικό κομματικό κατασκεύασμα από κουρασμένους πρώην αριστερούς, που κάπως αργά ανακάλυψαν τη γοητεία της εξουσίας.

Γιατί όμως στηρίζουν την επέκταση της δυστυχίας στην κοινωνία; Γιατί στηρίζουν μια πολιτική απάτη; - και οι τρεις της κυβέρνησης άλλα υποσχέθηκαν και άλλα κάνουν. Μήπως επειδή ωφελήθηκαν από το σύστημα;  Του χρωστούν ευγνωμοσύνη;  Είναι συστατικά στοιχεία του συστήματος; Δεν ξέρω. Δεν κινδυνεύουν πάντως να μείνουν  άστεγοι ή άνεργοι. Πορεύονται στα σίγουρα. Δυστυχώς δεν έμεινε τίποτα από τον ιδεαλισμό των νιάτων.

Είναι χρόνια που αμφισβήτησα τη ρήση ¨το είναι καθορίζει τη συνείδηση¨. Και τώρα κάθε τόσο μούρχεται κατάμουτρα.

ΥΓ  Η σκληρότητα του μνημονίου είναι τέτοια που διαλύει  φιλικές σχέσεις 40 και πλέον χρόνων.                                                                                

                                                                                 Ολύμπιος Δαφέρμος 

Δημοσιεύτηκε στην Εφημερίδα των Συντακτών στις 3-1-2013