Τετάρτη 20 Σεπτεμβρίου 2017

ΟΑΣΘ ΚΑΙ Ο ΑΔΗΦΑΓΟΣ ΙΔΙΩΤΙΚΟΣ ΤΟΜΕΑΣ
Η αλήθεια είναι πως όσο περισσότερο έρχονται στην επιφάνεια στοιχεία σχετικά με τα «έργα και τις ημέρες» του ΟΑΣΘ, τόσο περισσότερο η όλη υπόθεση εμφανίζεται ως μια πολύ «αμαρτωλή ιστορία». Όπως είναι επίσης γεγονός πως οι πολύμηνες καθυστερήσεις στην καταβολή της μισθοδοσίας κι οι συνεπαγόμενες κινητοποιήσεις εκ μέρους των εργαζομένων στον Οργανισμό δημιούργησαν μια οριακή κατάσταση για τους κατοίκους της Θεσσαλονίκης, καθώς δε διαθέτουν κάποια άλλη εναλλακτική όσον αφορά στις αστικές συγκοινωνίες.
Από την άλλη, θα πρέπει να επισημανθεί πως ο ΟΑΣΘ ουδέποτε υπήρξε δημόσιος φορέας. Ιδρύθηκε με  νομοθετικό διάταγμα (φέροντας την υπογραφή του βασιλιά Παύλου) το 1957 ως Νομικό πρόσωπο Ιδιωτικού Δικαίου και κατόπιν συμφωνίας με το Δημόσιο ανέλαβε το μονοπώλιο όσον αφορά στις αστικές συγκοινωνίες στη Θεσσαλονίκη.
Τα «ειδικά προνόμια» ενός μονοπωλίου έξι δεκαετιών
Στις έξι δεκαετίες που μεσολάβησαν (και τις επεκτάσεις των συμβάσεων που συνάφθηκαν) το συγκεκριμένο μονοπώλιο όχι μόνο δεν άρθηκε, αλλά επιπλέον εμπλουτίστηκε με διάφορα καινούρια «προνόμια». Τα βασικότερα από αυτά συνοψίζονται ως εξής:
  • Ο ΟΑΣΘ, αν και Νομικό Πρόσωπο Ιδιωτικού Δικαίου, λάμβανε αντισταθμιστικά για τις υπηρεσίες γενναία επιχορήγηση από τα δημόσια ταμεία για τη συντήρηση του στόλου των λεωφορείων. Αυτή μάλιστα ήταν μεγαλύτερη από την αντίστοιχη που λάμβανε ο ΟΑΣΑ, που και δημόσιος φορέας ήταν και πολύ περισσότερα Μέσα καλείτο να συντηρήσει (λεωφορεία, τρόλεϊ, τραμ, ΗΣΑΠ, Μετρό).
  • Με την επέκταση που υπεγράφη το 2008 (από τους υπουργούς Αλογοσκούφη - Χατζηδάκη) έμπαινε «ρήτρα Μετρό», με το ύψος της επιχορήγησης αλλά και τη χρονική διάρκειά της να εξαρτώνται από την πορεία των έργων κατασκευής του. Τότε επικρατούσε η άποψη πως το έργο θα είχε ολοκληρωθεί μέχρι το 2010, οπότε το Μετρό θα έπαιρνε μέρος της επιχορήγησης. Από τη στιγμή όμως που αυτό αποδείχτηκε το «Γεφύρι της Άρτας», ο ΟΑΣΘ συνέχισε να απολαμβάνει το μονοπώλιο, παίρνοντας το σύνολο των χρημάτων.
  • Οι μέτοχοι του ΟΑΣΘ είχαν διασφαλισμένα κέρδη ύψους 16 εκατομμυρίων ευρώ (και δη αφορολόγητα) το χρόνο, ακόμη και σε περίπτωση που ο Οργανισμός ήταν ζημιογόνος. Πως γινόταν αυτό; Πολύ απλά τα «περνούσαν» στον ετήσιο ισολογισμό ως έξοδα της εταιρείας. 
2 δις έλλειμμα, 325 εκ. κέρδη οι μέτοχοι
Κάπως έτσι λοιπόν φτάσαμε στο σημείο, σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία, το ελληνικό Δημόσιο να έχει επιδοτήσει με ποσό άνω των 2 δις ευρώ τα ελλείμματα του Οργανισμού για την περίοδο 1990-2016, τη στιγμή που διανεμήθηκαν περίπου 325 εκ. ευρώ ως κέρδη στους μετόχους (με απόδοση έως κι 745%). Επιπλέον, για την ίδια περίοδο τα έξοδα εμφανίζονται περίπου 3 φορές μεγαλύτερα από τα έσοδα.
Είναι χαρακτηριστικό δε πως την ώρα που οι εργαζόμενοι είχαν φτάσει το καλοκαίρι για μια ακόμη φορά 2-3 μήνες απλήρωτοι, τόσο τα μερίσματα των μετόχων όσο και οι μισθοί των μέχρι πρότινος μελών το Δ.Σ. του Οργανισμού φέρεται να είχαν προπληρωθεί μέχρι το τέλος του 2017....
Από το tvxs

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου