Παρασκευή 20 Απριλίου 2018

Οι επιθέσεις με τη χρήση όπλων μέσα σε αμερικανικά σχολεία, σε «συνεχή αύξηση», στοίχισαν τη ζωή σε περισσότερους ανθρώπους τα τελευταία 18 χρόνια από ό,τι ολόκληρο τον 20ό αιώνα, αποκαλύπτει μελέτη που δημοσιεύθηκε την Πέμπτη.
Η μελέτη, που δημοσίευσε το επιστημονικό περιοδικό Journal of Child and Family Studies, παραθέτει στοιχεία για τις επιθέσεις με τη χρήση πυροβόλων όπλων στις οποίες σκοτώθηκαν ή τραυματίστηκαν τουλάχιστον τέσσερις άνθρωποι -σ.σ. ο ορισμός των λεγόμενων mass shootings στις ΗΠΑ- και τον αριθμό των παιδιών μεταξύ 5 και 18 ετών που έχασαν τη ζωή τους σε τέτοια επεισόδια από το 1940 και μετά.
Από τη μελέτη αποκλείστηκαν κατά συνέπεια επεισόδια στα οποία αναμετρήθηκαν μέλη συμμοριών, αλλά και οι επιθέσεις που διαπράχθηκαν σε πανεπιστήμια.
Στις ΗΠΑ δεν είχε καταγραφεί καμιά επίθεση που να ανταποκρίνεται στα κριτήρια αυτά πριν από το 1940, όταν γυμνασιάρχης σκότωσε δύο υφισταμένους του, έναν εκπρόσωπο του τοπικού εκπαιδευτικού συστήματος και δύο δασκάλους, πριν αυτοκτονήσει, επειδή πίστευε ότι θα απολυόταν στο τέλος της σχολικής χρονιάς, σημειώνεται στη μελέτη.
Δεν καταγράφηκε καμιά τέτοια επίθεση ούτε τη δεκαετία του 1950, ούτε εκείνη του 1960. Αλλά έκτοτε, καταγράφεται «συνεχής αύξηση» των φονικών επεισοδίων αυτής της φύσης σε σχολικά ιδρύματα, αρχής γενομένης το 1979, όταν μια 16χρονη με εύθραυστη ψυχική υγεία σκότωσε δύο ενήλικους και τραυμάτισε έναν τρίτο καθώς και οκτώ μαθητές μέσα σε σχολείο.
Τη δεκαετία του 1990 οι τραγωδίες αυτού του είδους αυξήθηκαν ραγδαία, με 36 ανθρώπους να σκοτώνονται σε 13 επιθέσεις με τη χρήση όπλων.
Αλλά από το 2000 μέχρι το 2018, η μελέτη κάνει λόγο για 66 θανάτους σε 22 επιθέσεις με τη χρήση όπλων σε σχολεία, έναν αριθμό θεαματικά υψηλότερο από τον απολογισμό των 55 νεκρών σε 22 επιθέσεις από το 1940 μέχρι το 1999.
«Μέσα σε λιγότερα από 18 χρόνια, έχουμε ήδη δει περισσότερους θανάτους που οφείλονται σε επιθέσεις με τη χρήση όπλων απ' ό,τι ολόκληρο τον 20ό αιώνα», συνόψισε ο Αντώνης Κατσιγιάννης του Πανεπιστημίου Κλέμσον, στη Νότια Καρολίνα, ένας από τους βασικούς συγγραφείς της μελέτης.
«Μια τάση που προκαλεί συναγερμό είναι ότι στη συντριπτική τους πλειονότητα, οι δράστες των επιθέσεων με τη χρήση όπλων τον 210 αιώνα ήταν έφηβοι, κάτι που υποδεικνύει ότι τώρα πλέον είναι πολύ πιο εύκολο για αυτούς να αποκτήσουν πρόσβαση σε όπλα και ότι πάσχουν πιο συχνά από προβλήματα ψυχικής υγείας ή είναι λιγότεροι ικανοί στην επίλυση συγκρούσεων.»
Σύμφωνα με τη μελέτη, το 60% των επιθέσεων αυτού του είδους τον 20ό αιώνα που εξέτασαν οι ερευνητές διαπράχθηκε από έφηβους 11 μέχρι 18 ετών, αλλά το ποσοστό αυτό μετά το 2000 αυξήθηκε στο 77%.
Η βία με τη χρήση πυροβόλων όπλων στις ΗΠΑ έχει μετατραπεί σε «επιδημία που πρέπει να αντιμετωπιστεί», καταλήγει η μελέτη.
Από το tvxs

Τρίτη 17 Απριλίου 2018


Η "ΗΘΙΚΗ" ΤΩΝ ΧΗΜΙΚΩΝ ΟΠΛΩΝ
1. Προβάλλοντας οι "ηγέτες" του κόσμου πόσο απαίσια και καταστροφικά είναι τα χημικά όπλα αθωώνουν, έμμεσα πλην σαφώς, όλα τα άλλα όπλα, λες και αυτά σκοτώνουν μόνο τους "κακούς" όμορφα και ανώδυνα! Δυστυχώς αυτό περνά στην κοινή γνώμη, με τα ΜΜΕ που ελέγχουν! Έτσι νομιμοποιούν, ή νομίζουν πως νομιμοποιούν τους καταστροφικούς τους πολέμους
2. Γύρω στις 500.000 θύματα έχει ο πόλεμος στη Συρία ίσαμε σήμερα, με μη χημικά όπλα, είδατε κανένα δυτικό, ή άλλο, "ηγέτη" να αγανακτήσει;;; Άλλου είδους θάνατος φαίνεται πως είναι αυτός!!!
3.Οι αμερικάνοι χρησιμοποίησαν κατά κόρον χημικά όπλα στο Βιετνάμ. Δια της χειρός τους, φαίνεται, ότι τα όπλα αυτά εξαγνίζονται!!!
4.Τη δεκαετία του '80 οι αμερικάνοι τροφοδότησαν τον Σαντάμ του Ιράκ με χημικά όπλα στο πόλεμο του κατά του Ιράν...
5. Με το άλλοθι της κατοχής χημικών όπλων εισέβαλαν στο Ιράκ του Σαντάμ πάλι, ενώ τέτοια όπλα δεν υπήρχαν, όπως αποδείχτηκε!!! 
ΑΡΝΟΥΜΑΙ ΝΑ ΣΧΟΛΙΑΣΩ. ΔΕΝ ΒΡΙΣΚΩ ΚΟΣΜΙΕΣ ΛΕΞΕΙΣ...
Ολύμπιος Δαφέρμος
15-4-18
Δημοσιεύτηκε στην Εφημερίδα των Συντακτών στις 16-4-18

Τετάρτη 11 Απριλίου 2018

Σε σχολείο της Σουηδίας διδάσκουν τις "16 Συνήθειες του Μυαλού"

 
Διαβάστηκε 105161 φορές
 
Σε σχολείο της Σουηδίας διδάσκουν τις  16 Συνήθειες του Μυαλού
Σοφία Αντερά, Ουρανία Μπούγα


Η συνήθεια είναι ένα καλώδιο, υφαίνουμε ένα κομμάτι της κλωστής της κάθε μέρα και στο τέλος δεν μπορούμε να την κόψουμε.
Horace Mann
American Educator
1796-1859[9]

Οι «Συνήθειες του Μυαλού» είναι 16 συμπεριφορές, που χαρακτηρίζουν έξυπνους και διακεκριμένους ανθρώπους. Εκπαιδευτικοί ερευνητές, υπό την καθοδήγηση του Arthur L. Costa, όρισαν τις «Συνήθειες του Μυαλού» ως δεξιότητες που σχετίζονται άμεσα με τη ζωή και είναι απαραίτητες για την επίλυση προβλημάτων και την αποτελεσματική συμμετοχή στην κοινωνία. Προάγουν το στρατηγικό συλλογισμό, την οξυδέρκεια και διορατικότητα, την επιμονή και αποφασιστικότητα, τη δημιουργικότητα και την ανάπτυξη ποικίλων δεξιοτήτων. Η κατανόηση και η εφαρμογή των 16 «Συνηθειών του Μυαλού» παρέχουν στα άτομα ικανότητες για να αντιμετωπίσουν καθημερινές καταστάσεις της ζωής, να ανταποκριθούν σε κοινωνικές περιστάσεις και να κινηθούν με τρόπο που θα φέρει θετικά αποτελέσματα σε κάθε προσπάθεια τους (Arthur L. Costa and Bena Kallick, 2000)[10].

Στο σχολείο της Gottsunda(στη Σουηδία) οι Συνήθειες του Μυαλού είναι μια προσφιλής μέθοδος στους μαθητές/τριες. Τα παιδιά, όπως και κάθε άνθρωπος, δοκιμάζοντας τις διάφορες συνήθειες, εντοπίζουν εκείνη που είτε υποσυνείδητα εφάρμοζαν ως τώρα, είτε ταιριάζει στον τρόπο σκέψης και λήψης αποφάσεών τους. Επιπροσθέτως, γνωρίζοντας 16 συνήθειες αναπτύσσουν εφεδρικές στρατηγικές επίλυσης προβλημάτων, για να αντιμετωπίζουν προβλήματα, διλήμματα και καταστάσεις που απαιτούν αποφάσεις.

Μέσα από τις 16 «Συνήθειες του Μυαλού» και τη διδασκαλία τους στο σχολείο της Gottsunda οι εκπαιδευτικοί προσδοκούν να εφοδιάσουν τους μαθητές/τριες με στρατηγικές που έχουν αποδειχθεί βοηθητικές και να ενισχύσουν την ανάπτυξη ικανοτήτων που θα τους θα επιφέρουν θετικά αποτελέσματα στην προσαρμογή τους στο κοινωνικό σύνολο.

Συνοπτικά οι 16 «Συνήθειες του Μυαλού» είναι οι εξής:

1.         Επιμονή: Η έννοια της επιμονής προσεγγίζεται ως την ικανότητα παραμονής σε μια προβληματική κατάσταση και την εφαρμογή διαφόρων στρατηγικών μέχρι την επίτευξη της επίλυσης της. Συχνά οι μαθητές/τριες σταματούν την προσπάθεια καθώς θεωρούν ότι «δεν μπορούν να το κάνουν». Η επιμονή επιφέρει την δοκιμαστική εφαρμογή και άλλων στρατηγικών μέχρι την επίλυση. Επίσης, ενισχύει την ικανότητα ανάλυσης μια κατάστασης και την ανάπτυξη μιας δομής για την αντιμετώπιση της.
2.         Διαχείριση παρορμητικότητας: Είναι με άλλα λόγια η σκέψη πριν τη δράση, η κατανόηση του προβλήματος, των δεδομένων και των κατευθύνσεων που αυτό μπορεί να πάρει. Η συλλογή πληροφοριών και η δημιουργία πλάνου δράσης είναι τα πλεονεκτήματα που προσφέρει αυτή η συνήθεια. Όσο αφορά τους μαθητές/τριες τους δίνει το χρόνο να προσεγγίσουν τις εναλλακτικές επιλογές, να κρίνουν και να οργανωθούν. Προάγει την κατανόηση της κατάστασης πριν την αναζήτηση της λύσης της.

3.         Ακρόαση με κατανόηση και ενσυναίσθηση: Πολλοί ψυχολόγοι υποστηρίζουν ότι η ακρόαση με κατανόηση και ενσυναίσθηση αποτελεί χαρακτηριστικό των πολύ έξυπνων ανθρώπων. Η συγκεκριμένη συνήθεια συνδυάζει την ακρόαση των όσων ο ομιλητής λέει και την κατανόηση των αιτίων, για τα οποία αυτά ειπώθηκαν, καθώς και των ιδεών που συνειδητά ή υποσυνείδητα ο ομιλητής προσπαθεί να μεταδώσει. Είναι αυτό που ο Piaget ονομάζει «ξεπέρασμα του εγωκεντρισμού» ("overcoming ego-centrism) και αναπτύσσει στα παιδιά την κριτική σκέψη, μειώνει την επίδραση των προκαταλήψεων και στερεοτύπων, ενισχύει την βαθύτερη και πληρέστερη γνώση του υπό συζήτηση θέματος και δίνει σαφή εικόνα των απόψεων και του τρόπου σκέψης του ομιλητή. Η συνήθεια αυτή μπορεί να καταστήσει οποιαδήποτε συζήτηση εκπαιδευτική διαδικασία και την εκπαιδευτική διαδικασία πολύ πιο αποτελεσματική. 
4.         Ευέλικτη σκέψη: Η προσαρμοστικότητα της σκέψης και η πλαστικότητα του ανθρώπινου μυαλού είναι ένα από τα μεγαλύτερα πλεονεκτήματα του είδους μας. Στη συνήθεια αυτή ανήκει και η ταυτόχρονη επεξεργασία πληροφοριών αλλά και η αλλαγή της πορείας της σκέψης, όταν προκύπτουν νέα δεδομένα. Δυστυχώς, πολλοί μαθητές/τριες δυσκολεύονται να προσεγγίσουν ένα θέμα από διαφορετική προοπτική ή να κατανοήσουν και να δεχτούν την ύπαρξη και χρησιμότητα μιας εναλλακτικής. Παρόλα αυτά η ικανότητα να αφήνουμε την υποκειμενικότητα μας και να βλέπουμε τα πράγματα από διαφορετική οπτική, αυτό που ο Piaget ονομάζει allocentrism, είναι απαραίτητη για την καθημερινή μας ζωή και αυξάνει τις πιθανότητες κατάληξης σε θετικό αποτέλεσμα
5.     Σκέψη για τη σκέψη (μεταγνώση): Πρόκειται για μια εσωτερική συζήτηση, μια ανασκόπηση της πορείας μέσω της οποίας έφτασε κάποιος σε κάποιο συμπέρασμα, έλυσε ένα πρόβλημα ή πήρε μια απόφαση. Η ανασκόπηση αυτή συνήθως συνοδεύεται από κριτική αξιολόγηση και επαναπροσδιορισμό της διαδικασίας που ακολουθήθηκε ώστε να χρησιμοποιηθεί ανανεωμένη και πιο αποτελεσματική την επόμενη φορά. Η συνήθεια αυτή συμπεριλαμβάνει την γνώση των συναισθημάτων και των ιδεών αλλά και την πρόβλεψη των επιπτώσεων αυτών σε μια κατάσταση ή απόφαση. Ο σχεδιασμός και η αξιολόγηση μια στρατηγικής, ο καθορισμός των βημάτων και των στοιχείων που αυτός χρειάζεται για αν είναι αποτελεσματικός φαίνεται πως είναι μια διαδικασία που ακόμα και ενήλικες δεν έχουν πετύχει (Whimbey, A. and Whimbey L. S. (1975). New York: Lawrence Erlbaum, Associates)[11]. Για τους μαθητές/τριες όμως οι μεταγνωστική σκέψη είναι απαραίτητη καθώς ενισχύουν την ανάπτυξη της αυτογνωσίας και εφαρμογής της κατάλληλης στρατηγικής και αντιστρόφως.
6.     Προσπάθεια για ακρίβεια: Η προσπάθεια για ακρίβεια και τελειότητα συχνά ωθεί τους ανθρώπους σε έλεγχο, αξιολόγηση και αλλαγή προς το καλύτερο. Για αυτό το λόγο και είναι σημαντική ικανότητα για τους μαθητές/τριες. Μεταφέρει το ενδιαφέρον από την εκτέλεση μιας εργασίας στην δημιουργία κάτι ολοκληρωμένου και συντελεί σε καλύτερα αποτελέσματα και πιο επίμονους ανθρώπους, με υψηλότερους στόχους.
7.     Διερώτηση: Η επιλογή του κατάλληλου ερωτήματος αποτελεί  συνήθη δυσκολία τόσο σε ενήλικες όσο και σε παιδιά. Ο διαχωρισμός των δεδομένων και των στοιχείων που λείπουν και  η διατύπωση του σωστού ερωτήματος που θα οδηγήσει στα στοιχεία αυτά είναι ο ορισμός της συνήθειας της διερώτησης. Τα παιδιά σπανίως μπαίνουν στη διαδικασία αυτή και για αυτό καταλήγουν να αναζητούν στοιχεία που δεν χρειάζονται.  Η κατάκτηση της συνήθειας αυτής είναι η αρχή για το σχεδιασμό πορείας προς την επίλυση ενός προβλήματος.
8.     Εφαρμογή προϋπάρχουσας γνώση σε νέες καταστάσεις: Η συνήθεια αυτή περιλαμβάνει την αναζήτηση προηγούμενης γνώσης, την αξιολόγηση της ως χρήσιμή ή μη στη συγκεκριμένη περίσταση και έπειτα την εφαρμογή της. Δυστυχώς πολλοί μαθητές/τριες συχνά αντιμετωπίζουν προβλήματα και καταστάσεις σαν να είναι η πρώτη φορά αν και προσφάτους έχουν ασχοληθεί με σχεδόν ίδια. Η ικανότητα να μάθουν από προηγούμενες εμπειρίες και να ξαναχρησιμοποιήσουν τη γνώση αυτή είναι βασική μέθοδος ανάπτυξης τόσο στη σχολείο όσο και στην καθημερινότητα.
9.     Σκέψη και επικοινωνία με σαφήνεια και ακρίβεια: Πρόκειται για την ικανότητα να εκφράζεται κάποιος με σαφήνεια, χρησιμοποιώντας δόκιμους όρους, παραδείγματα και δίνοντας εξηγήσεις όπου αυτό χρειάζεται. Τόσο στο γραπτό όσο και στον προφορικό λόγο η αποφυγή γενικεύσεων, διαστρεβλώσεων και παραλείψεων χαρακτηρίζει μια καθαρή σκέψη η οποία είναι αποτέλεσμα ολοκληρωμένης άποψης, που έχει υποστεί κριτική επεξεργασία. Η απουσία ακρίβειας στο λόγο των μαθητών/τριών είναι ένδειξη επιφανειακής κατανόησης και απόψεων χωρίς βάσεις.
10.                        Συλλογή δεδομένων με όλες τις αισθήσεις: Οι περισσότερες πληροφορίες που συλλέγουμε προέρχονται από τις αισθήσεις και είναι αυτές που κινητοποιούν τη λειτουργία του εγκεφάλου. Δυστυχώς πολλοί μαθητές/τριες αρκούνται σε περιγραφές και δεν τολμούν να «δοκιμάσουν με τις αισθήσεις», να συμμετάσχουν σε καταστάσεις, γεγονός που περιορίζει κατά πολύ τα ερεθίσματα τους.
11.                        Δημιουργία, φαντασία, καινοτομία: Η δημιουργικότητα δεν βρίσκεται στα γονίδια. Είναι μια διαρκής προσπάθεια για βελτίωση, εύρεση εναλλακτικής και μια άρνηση συμβιβασμού με την αποτυχία. Οι δημιουργικοί άνθρωποι συνήθως έχουν εσωτερικά κίνητρα και ανοιχτούς ορίζοντες, καθώς αφήνουν τα έργα τους ανοιχτά σε κριτικές των άλλων.
12.                        Αντιμετωπίζοντας καταστάσεις με δέος και ενδιαφέρον: Το ενδιαφέρον για τον κόσμο γύρω μας αποτελεί το αρχικό κίνητρο για την γνώση και το «κυνήγι» της. Δυστυχώς πολλοί άνθρωποι στις μέρες μας είναι «κλειστοί» στο ζήτημα της περαιτέρω μάθησης και θεωρούν συχνά τη γνώση άχρηστη. Η πιο χρήσιμη όμως γνώση προέρχεται με προσωπική αναζήτηση σε θέματα που προκαλούν δέος και ενδιαφέρον και η αναζήτηση αυτή συνοδεύεται από ευχαρίστηση. Το δέος αυτό μπορεί να αποτελέσει βασικό κίνητρο στην εκπαιδευτική διαδικασία.
13.                        Αναλαμβάνοντας ρίσκα με υπευθυνότητα: Πρόκειται για εκείνη την πλευρά του ανθρώπινου χαρακτήρα που δύσκολα συμβιβάζεται και επιθυμεί να αλλάξει τις καταστάσεις χωρίς να φοβάται την αποτυχία ενός τέτοιου εγχειρήματος. Σαφώς τα ρίσκα αυτά πρέπει να αξίζουν και να μην γίνονται χωρίς προηγούμενη σκέψη, ενώ και η εκτίμηση των εμποδίων είναι απαραίτητη. Η ανάπτυξη μιας τέτοιας συνήθειας από πλευράς των μαθητών/τριών είναι ευεργετικής σημασίας τόσο για την κριτική τους σκέψης όσο και για τη δημιουργικότητα και τη γενικότερη επιτυχία τους.
14.                        Αίσθηση χιούμορ: Η αίσθηση του χιούμορ είναι γνωστή ένδειξη εξυπνάδας. Δείχνει ανθρώπους που έχουν δυνατότητα να κάνουν συσχετίσεις, προβλέψεις και να αλλάζουν τις αναλογίες για αν προκαλέσουν γέλιο. Το χιούμορ έχει θετικές επιδράσεις στην ψυχολογία των ανθρώπων, απελευθερώνει τη δημιουργικότητα και αποτελεί μέσο κοινωνικοποίησης αλλά και επικοινωνίας. Η δυνατότητα να κατανοούμε ποτέ μια κατάσταση είναι πραγματικά αστεία είναι σημαντική, ειδικά για τα παιδιά που συχνά κάνουν χιούμορ με στοιχεία όπως η διαφορετικότητα και οι δυσκολίες των άλλων. Το δημιουργικό χιούμορ αντιθέτως βοηθά να αναγνωρίζουμε τις εναλλακτικές.
15.                        Αμοιβαία σκέψη: Πρόκειται για την εργασία σε ομάδες, την ανάπτυξη της συνεργατικότητας και του αισθήματος της αμοιβαιότητας. Ο άνθρωπος είναι κοινωνικό και λειτουργεί καλύτερα και αποτελεσματικότερα, όταν συνεργάζεται με τους υπολοίπους, καθώς κανείς δεν έχει πάντα όλες εκείνες τις πληροφορίες για να κρίνει μια κατάσταση. Η συνεργασία απαιτεί δικαιολόγηση των απόψεων, εναλλαγή των οπτικών γωνιών, κατανόηση και ενσυναίσθηση, ενώ και η αποδοχή μιας απόφασης με την οποία κάποιο μέλος δεν είναι σύμφωνο αποτελεί ένα δύσκολο στοιχείο της διαδικασίας αυτής. Παρόλα αυτά, οι μαθητές/τριες σε καταστάσεις ομαδικής εργασίας αναπτύσσουν την κοινωνικότητα τους και τον αλτρουισμό, ανταλλάσουν απόψεις, μαθαίνουν να ακούν τους άλλους και να υποχωρούν για το καλό του συνόλου, συμμορφώνονται με κανόνες και τέλος ενισχύουν τις διοικητικές τους ικανότητες. Τα παιδιά πρέπει να μυούνται στην ομαδική εργασία, διότι μια τέτοια κατάσταση έχει ποικίλα οφέλη για αυτά και είναι πολύ κοντά σε αρκετά ρεαλιστικά περιβάλλοντα εργασίας.
16.                        Με ανοιχτούς ορίζοντες προς τη συνεχιζόμενη μάθηση: Η συνήθεια αυτή αναδεικνύει την αξία της συνεχιζόμενης δια βίου μάθησης. Οι άνθρωποι, που την κατέχουν, είναι ανοικτοί σε νέα γνώση,  περήφανοι και ταπεινοί ταυτόχρονα να παραδεχθούν ότι δεν ξέρουν κάτι. Η επιλογή νέων στόχων και η επεξεργασία ποικίλων πληροφοριών ή η εφαρμογή διαφόρων στρατηγικών χαρακτηρίζουν τους ανθρώπους αυτούς. Οι μαθητές/τριες μας πρέπει να αναγνωρίζουν την αξία της συνεχιζόμενης μάθησης, η οποία θα τους καθιστά ικανούς να παραμένουν ενεργά και παραγωγικά μέλη της κοινωνίας, ειδικά στις συνεχώς αναπτυσσόμενες κοινωνίες, που ζούμε σήμερα[12].
 (απόσπασμα από τη  μελέτη περίπτωσης δύο δημοτικών σχολείων στην Σουηδία, Πτυχιακή Εργασία για το ΑΠΘ/ΠΤΔΕ)  
 Διαβάστε ολόκληρη την πολύ ενδιαφέρουσα εργασία στον παρακάτω σύνδεσμο.
Ο σύνδεσμος του σχολείου είναι εδώ
ΑΠΟ ΤΟ ENALLAKTIKOS.GR

Τρίτη 10 Απριλίου 2018

Δισ. ημίν σήμερον, τρισ. ημίν αύριον...

Τα 2/3 του παγκόσμιου πλούτου θα ελέγχει ώς το 2030 το πλουσιότερο 1% της ανθρωπότητας αν οι κυβερνήσεις δεν φιλοτιμηθούν να κάνουν κάτι άμεσα. Καμπανάκι κινδύνου για τη συνεχιζόμενη συσσώρευση πλούτου στα χέρια των λίγων, την αυξανόμενη οικονομική ανισότητα και την κλιμακούμενη δυσαρέσκεια και τον θυμό χτυπά ακόμη μια μελέτη, αυτή τη φορά από τη βιβλιοθήκη της βρετανικής Βουλής των Κοινοτήτων.
Σε σχετική ανάλυση που δημοσιοποιήθηκε πριν από λίγες ημέρες, οι επιστημονικοί σύμβουλοι του βρετανικού Κοινοβουλίου προειδοποιούν ότι αν οι τάσεις που σημειώθηκαν μετά το παγκόσμιο χρηματοπιστωτικό κραχ του 2008 συνεχιστούν και τα επόμενα χρόνια, τότε ώς το 2030 το πλουσιότερο 1% του παγκόσμιου πληθυσμού θα κατέχει το 64% του παγκόσμιου πλούτου.
Το εν λόγω πλουσιότερο 1% αυξάνει από το 2008 τον πλούτο του με ετήσιο ρυθμό 6%, διπλάσιο από αυτόν που αυξάνει τον δικό του πλούτο το υπόλοιπο 99% της ανθρωπότητας.
Εάν αυτή η τάση συνεχιστεί, τότε το 2030 ο συνολικός πλούτος του 1% θα εκτοξευθεί στα 305 τρισ. δολάρια από 140 τρισ. δολάρια σήμερα, προειδοποιούν οι αναλυτές.
Ας σημειωθεί ότι, σύμφωνα με μελέτη της ελβετικής τράπεζας Credit Suisse που δημοσιοποιήθηκε τον περασμένο Νοέμβριο, το πλουσιότερο 1% αβγάτισε το μερίδιό του στον συνολικό παγκόσμιο πλούτο από 42,5% το 2008 σε 50,1% πέρυσι.
Μόνον οι 500 πλουσιότεροι άνθρωποι του κόσμου αύξησαν τον πλούτο τους το 2017 κατά 1 τρισ. δολάρια.
Η υπερσυγκέντρωση του πλούτου σε αυτά τα λίγα χέρια αποδίδεται από τους αναλυτές του βρετανικού Κοινοβουλίου στην τρέχουσα εισοδηματική ανισότητα (που τροφοδοτεί το νεοφιλελεύθερο μοντέλο στην οικονομία της αγοράς), τα υψηλότερα επίπεδα αποταμίευσης και συσσώρευσης περιουσιακών στοιχείων από τους πλούσιους.

Η... διάσωση της ελίτ

Οι πλούσιοι ευνοήθηκαν όσο κανείς άλλος στον κόσμο από την κρατική διάσωση των τραπεζών με τα χρήματα των απλών φορολογουμένων μετά το κραχ του 2008.
Η διάσωση του χρηματοπιστωτικού συστήματος από τις κυβερνήσεις και οι πολιτικές μηδενικών επιτοκίων και ποσοτικής χαλάρωσης από τις κεντρικές τράπεζες εκτόξευσαν τα χρηματιστήρια και οδήγησαν σε συνεχή άνοδο των τιμών των μετοχών και των άλλων χρηματοπιστωτικών προϊόντων στα οποία οι ελίτ επενδύουν τα κεφάλαιά τους.
Το σημείο είναι πλέον όμως οριακό. Οι πλουσιότεροι άνθρωποι του κόσμου συγκεντρώνουν τον περισσότερο πλούτο που είχαν από τη «Χρυσή Εποχή των ΗΠΑ», στις αρχές του 20ού αιώνα όταν οικογένειες όπως οι Ροκφέλερ, Κάρνεγκι και Βάντερβιλτ ήλεγχαν τεράστια ολιγοπώλια.
Οκτώ δισεκατομμυριούχοι κατείχαν πέρυσι (σύμφωνα με τη γνωστή ΜΚΟ Oxfam) τόσα όσα ο μισός πληθυσμός της Γης (3,6 δισεκατομμύρια άνθρωποι).

Απαισιοδοξία

Το χειρότερο όμως είναι ότι ακόμη κι αν οι κυβερνήσεις και η πλειονότητα των πολιτικών επιλέξουν να απεμπλακούν από τις στενές τους σχέσεις με τις οικονομικές ελίτ υιοθετώντας πολιτικές αναδιανομής του πλούτου, η ανισότητα θα συνεχίσει να μεγεθύνεται.
Ο Ντάνι Ντόρλινγκ, καθηγητής Γεωγραφίας στο Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης, τονίζει σχετικά πως ακόμη κι αν οι περιουσίες των πλουσιότερων ανθρώπων του κόσμου σταματήσουν να αυξάνονται με τον τρέχοντα ρυθμό, αυτές θα συνεχίσουν να μεγαλώνουν για κάποιο καιρό.
«Το τελευταίο αποκορύφωμα οικονομικής ανισότητας στην ανθρώπινη ιστορία σημειώθηκε το 1913. Είμαστε ξανά κοντά σε αυτό. Ακόμη κι αν μειώσουμε σήμερα την ανισότητα, αυτή θα συνεχίσει να αυξάνεται για μία με δύο δεκαετίες» προειδοποιεί.
Από την Εφημερίδα των Συντακτών

Κυριακή 8 Απριλίου 2018

Η σημερινή νεολαία είναι όλο και περισσότερο δυσαρεστημένη με τον τρόπο που κινείται ο κόσμος.
Η οργή τους εκφράζεται συχνά ακόμη και στη μητρόπολη του καπιταλισμού, τη Νέα Υόρκη, όπου στις 24 Μαρτίου περισσότεροι από ένα εκατομμύριο νέοι άνθρωποι κατέβηκαν στους δρόμους για να διαδηλώσουν την αντίθεσή τους στην ελεύθερη οπλοκατοχή, αλλά και την αυξανόμενη επιρροή του λόμπι των όπλων.
«Η ζωή μου είναι πιο σημαντική από τα όπλα σας» έγραφαν τα πανό στη μεγάλη συγκέντρωση της Νέας Υόρκης. «Το 2020 θα ψηφίσουμε», προειδοποίησε η μαθήτρια Λόρεν Τίλεϊ. «Η γενιά μας θέλει αλλαγή». Κάποιοι έκαναν λόγο για «ιστορικές κινητοποιήσεις». Ήταν ίσως οι μεγαλύτερες μετά τον πόλεμο του Βιετνάμ. Εκδηλώσεις συμπαράστασης προς τους νεαρούς Αμερικανούς έγιναν σε όλον τον κόσμο, από τη Γερμανία και την Ισλανδία μέχρι το Χονγκ Κονγκ.
Υπάρχουν όμως ολοένα και περισσότερες ενδείξεις ότι οι σημερινοί νέοι, ηλικίας από 18 έως 29 ετών, είναι δυσαρεστημένοι και με άλλες θεμελιώδεις πτυχές του κυρίαρχου πολιτικού και οικονομικού συστήματος, ενώ αυξάνονται αυτοί που απορρίπτουν τον καπιταλισμό.
Νέοι Αμερικανοί κατηγορούν τον καπιταλισμό για την κρίση στη στέγαση, την υγειονομική περίθαλψη και την πτώση των μισθών. Στην Αμερική το να σε πουν «σοσιαλιστή» ισοδυναμούσε με κατηγορία. Σήμερα, εκατομμύρια Αμερικανοί -ιδίως νέοι- αυτοπροσδιορίζονται «σοσιαλιστές», «προοδευτικοί» ή και τα δύο.
Έτσι, από τη μία αναπτύσσεται ένα μαζικό ρατσιστικό, ξενοφοβικό, μισογυνικό, ισλαμοφοβικό, αντισημιτικό, ακροδεξιό κίνημα και από την άλλη δυναμώνουν προοδευτικά κοινωνικά κινήματα που δίνουν μάχες σε πλήθος μετώπων, ενώ αναφέρονται στο μαρξισμό, στο δημοκρατικό σοσιαλισμό και στην πάλη των τάξεων.
Μεταξύ αυτών και η DSA , μια μέχρι πρόσφατα «μικρή» αριστερή οργάνωση που ιδρύθηκε πριν από 35 χρόνια, η οποία στήριξε την υποψηφιότητα του Μπέρνι Σάντερς και πενταπλασίασε την οργανωμένη βάση της τους τελευταίους 25 μήνες, η τεράστια πλειοψηφία της οποίας είναι κάτω των 30 ετών. Μάλιστα, στο συνέδριό της που έγινε στο Σικάγο τον περασμένο Αύγουστο, σημειώθηκε μια θεαματική μετατόπισή της προς τα αριστερά, γεγονός που αντικατοπτρίζει την έντονη ριζοσπαστικοποίηση της αμερικανικής νεολαίας.
Οπως υπογραμμίζει ο γνωστός Αμερικανός αρθρογράφος και σημαίνον στέλεχος της Αριστεράς, Χάρολντ Μέγερσον στον Guardian, δεν ήταν ο Σάντερς που έστρεψε τους νέους της Αμερικής στο σοσιαλισμό. Τους βρήκε ήδη εκεί μέσα από το κίνημα Occupy Wall Street, από τη μεταμαρξιστική βίβλο «Το Κεφάλαιο στον 21ο αιώνα», του Τομά Πικετί, από το παναμερικανικό κίνημα «Fight for 15$», για αύξηση του κατώτερου μεροκάματου στις αλυσίδες ταχυφαγάδικων, σούπερ μάρκετ κ.λπ. Τους βρήκε απογοητευμένους με τον καπιταλισμό, την εισοδηματική ανισότητα και την εταιρική σύλληψη της αμερικανικής κυβέρνησης.
«Βρισκόμαστε σε μια νέα περίοδο. Το κίνημα Occupy ήτανε μια έκπληξη. Συνειδητοποιήσαμε ότι κάτι διαφορετικό συνέβαινε εδώ. Η νεότερη γενιά της Αμερικής δεν πρόκειται να είναι μια ακόμη υπάκουη γενιά που περιμένει το μικρό της κομμάτι από το αμερικανικό όνειρο, εξάλλου αυτό το μικρό κομμάτι του αμερικανικού ονείρου δεν θα έρθει σε αυτούς. εξαιτίας της κρίσης του καπιταλισμού» υποστηρίζει η Κσαμά Σαουάντ της «Σοσιαλιστικής Εναλλακτικής», η οποία πήρε ένα εντυπωσιακό ποσοστό στις τελευταίες εκλογές στο Σιάτλ.
Απόρριψη του καπιταλισμού
Οι διαπιστώσεις αυτές μάλλον «ανησύχησαν» και το Πανεπιστήμιο του Χάρβαρντ, το οποίο πραγματοποίησε σχετική έρευνα. Ένας κοινωνιολόγος και ένας οικονομολόγος έθεσαν ερωτήματα στους νέους, με σκοπό να κατανοήσουν τον τρόπο με τον οποίο βιώνουν το σημερινό οικονομικό σύστημα και να δουν πώς θα μπορούσαν οι νέοι να το επανασχεδιάσουν αν μπορούσαν. Η απάντηση, σύμφωνα με τους ερευνητές, θα πρέπει να κάνει την κατεστημένη τάξη να επανεξετάσει σοβαρά την οικονομική πολιτική της.
Η έρευνα διαπίστωσε ότι το 51% των Αμερικανών νέων ηλικίας 18 έως 29 ετών δεν υποστηρίζουν πλέον τον καπιταλισμό. Μόνο το 42% δήλωσαν ότι το «αποδέχονται», ενώ μόνο το 19% ήταν διατεθειμένοι να αποκαλούνται «καπιταλιστές».
Παρόλο που η αλήθεια είναι ότι οι νέοι κάθε γενιάς τείνουν να αμφισβητούν τα κατεστημένα οικονομικά και πολιτικά συστήματα ενώ τείνουν να «συμμορφώνονται» καθώς μεγαλώνουν, οι δημοσκοπήσεις για το θέμα αυτό δείχνουν ότι η σημερινή αμφισβήτηση είναι ένα νέο φαινόμενο για την αμερικανική νεολαία.
Και; Προτιμούν άραγε τον σοσιαλισμό; Είναι ασαφές. Η δημοσκόπηση του Χάρβαρντ έδειξε ότι μόνο το 33% οραματίζεται το σοσιαλισμό.
Μια άλλη έρευνα που είχε παραγγείλει το ακροδεξιό, Ίδρυμα για τη Μνήμη Θυμάτων του Κομμουνισμού και πραγματοποίησε η διεθνής εταιρεία δημοσκοπήσεων YouGov στο διάστημα Σεπτεμβρίου-Οκτωβρίου 2017 διαπίστωσε ότι το 51% των ατόμων ηλικίας από 21 έως 29 ετών στις ΗΠΑ, δηλώνει ότι θα προτιμούσε να ζει σε μια σοσιαλιστική χώρα και όχι σε μια καπιταλιστική.
Tο 56% όσων συμμετείχαν στη δημοσκόπηση δήλωσαν ότι δεν θεωρούν προσβλητικό να τους αποκαλέσει κάποιος κομμουνιστές ενώ το 53% ανέφερε ότι το σημερινό οικονομικό σύστημα στις ΗΠΑ στρέφεται ενάντια στα συμφέροντά τους.
Όπως και να είναι, το μερίδιο του συνολικού πληθυσμού που αμφισβητεί τις βασικές αρχές του καπιταλισμού είναι το υψηλότερο εδώ και τουλάχιστον 80 χρόνια δημοσκοπήσεων επί του θέματος.
Βεβαίως, οι ερωτήσεις ποικίλουν σημαντικά από δημοσκόπηση σε δημοσκόπηση και τα μεγέθη των δειγμάτων δεν είναι πάντοτε αρκετά μεγάλα ώστε να αντλούν σταθερά συμπεράσματα.
Ωστόσο, τα στοιχεία δείχνουν ότι οι σημερινοί νέοι αποτελούν μέρος μιας πρωτοπορίας των Αμερικανών που χάνουν την πίστη στον καπιταλισμό και είναι έτοιμοι να αγκαλιάσουν κάτι νέο.
Αλλά τι θέλουν;
Όμως, αν οι νέοι απορρίπτουν όλο και περισσότερο τον καπιταλισμό, αλλά αμφιβάλλουν για τον σοσιαλισμό, τι θέλουν; Για να απαντηθεί αυτό ίσως πρέπει να διερευνηθεί τι τους θυμώνει τόσο με τον καπιταλισμό που τον απορρίπτουν.
Η μελέτη του Χάρβαρντ κατέληξε στο συμπέρασμα ότι πολλοί από αυτούς τους νέους αισθάνονται ότι «ο καπιταλισμός είναι άδικος και περιθωριοποιεί τους ανθρώπους παρά τη σκληρή δουλειά τους» και ότι δημιουργεί τεράστιες ανισότητες μεταξύ των πλουσίων και των φτωχών στην αμερικανική κοινωνία. Η πλειοψηφία των νέων δήλωσε ότι στην κοινωνία προοδεύουν  αυτοί που «γεννήθηκαν σε πλούσιες οικογένειες».
Αυτές οι απόψεις για την ανισότητα που είναι εγγενής στον καπιταλισμό δεν φαίνεται παράλληλα να προωθούν και να υποστηρίζουν ένα συγκεκριμένο εναλλακτικό σύστημα, όπως ο σοσιαλισμός που θα μπορούσε να διορθώσει το πρόβλημα. Όμως ελκύονται από ιδέες όπως «επιχειρήσεις που ανήκουν σε εργαζόμενους», «μια οικονομία που ανήκει σε εργαζόμενους», κ.λπ.
Αυτό που είδαν οι Αμερικανοί στις 24 Μαρτίου ήταν μια ενεργητική, δυναμική και ισχυρή νέα πολιτική δύναμη στην Αμερική. Αυτή τη στιγμή έχει επικεντρωθεί στα όπλα. Αλλά αυτή η δύναμη μπορεί να στρέψει την προσοχή της στη δομή των επιχειρήσεων και στο οικονομικό σύστημα που γεννά όλο και αυξανόμενα επίπεδα ανισότητας.
Από το tvxs

Τρίτη 3 Απριλίου 2018

Μια «ενοχλητική» οικονομική είδηση...

Η αλήθεια κάποιες φορές ενοχλεί τους ισχυρούς, γι’ αυτό και, όταν αναδύεται, υπάρχουν πάντα διαθέσιμοι κάποιοι υποτακτικοί τους για να τη θάβουν.
Τρανή απόδειξη, η περίπτωση ωμής λογοκρισίας που σημειώθηκε πριν από μια εβδομάδα σε μια από τις μεγαλύτερες εφημερίδες του κόσμου, τη Wall Street Journal.
Ιδιοκτησίας του πολυεκατομμυριούχου μεγιστάνα των μίντια Ρούπερτ Μέρντοχ από το 2007, η Wall Street Journal (WSJ) αποτελεί μαζί με τους Financial Times τη ναυαρχίδα του παγκόσμιου οικονομικού Τύπου.
Την περασμένη Τρίτη, δημοσίευσε ένα έξοχα παρουσιασμένο με γραφικά άρθρο, αφιερωμένο στα 10 χρόνια από το ξέσπασμα της διεθνούς χρηματοπιστωτικής κρίσης του 2008.
Το άρθρο διαπιστώνει, με μια σειρά από οικονομικά στοιχεία και γραφήματα, ότι, αν και η αμερικανική οικονομία διανύει σήμερα μια από τις πλέον μακροχρόνιες περιόδους συνεχούς ανάπτυξης, παρότι τα χρηματιστήρια σημειώνουν το ένα ρεκόρ μετά το άλλο, η ανάκαμψη είναι άνιση και τα κέρδη αυτής μοιράζονται άδικα.
Εξετάζοντας το τι άλλαξε και τι δεν άλλαξε μετά την κρίση του 2008, το άρθρο σημειώνει μεταξύ άλλων ότι:
 Ο δείκτης μετοχών υψηλής κεφαλαιοποίησης Dow Jones στο Χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης -σημείωσε πτώση 40% μετά την κρίση- σήμερα σημειώνει άνοδο μεγαλύτερη του 100% από τα επίπεδα Ιανουαρίου 2008.
 Οι μέσοι μισθοί και τα μπόνους στη Wall Street έχουν ανακάμψει κατακόρυφα σε σχέση με τα χαμηλά τους μετά την κρίση.
 Παρότι η απασχόληση αυξήθηκε, οι αποδοχές για μία στις πέντε δουλειές είναι μικρότερες του ομοσπονδιακού ορίου της φτώχειας.
 Το μέσο πραγματικό εισόδημα των νοικοκυριών είναι ελάχιστα υψηλότερο από το επίπεδο του 2008.
 Το πλουσιότερο 1% αύξησε το μερίδιό του στον συνολικό πλούτο από 33,7% το 2007 σε 38,7% το 2016, ενώ το φτωχότερο 90% είδε το δικό του μερίδιο να μειώνεται αντίστοιχα 28,6% σε 22,8%.
 Παρότι η διάσωση των τραπεζών και η κρίση κόστισαν στην αμερικανική οικονομία από 6 έως 14 τρισ. δολάρια -σε χαμένο προϊόν- κάποια πράγματα δεν άλλαξαν: οι μεγάλες τράπεζες παραμένουν μεγάλες, ο χρηματοπιστωτικός τομέας είναι ξανά το μεγαλύτερο κομμάτι της οικονομίας, η «περιστρεφόμενη πόρτα» ζει και βασιλεύει, αφού, παρά την αυστηρότερη νομοθεσία, σε θέσεις-κλειδιά βρίσκονται οι άλλοτε υπάλληλοι του χρηματοπιστωτικού τομέα.
Ακόμη οι τρεις μεγάλοι οίκοι αξιολόγησης -S&P, Moody’s, Fitch-, που είχαν μπει στο μικροσκόπιο για τις αμφιλεγόμενες αξιολογήσεις τους στα υψηλού ρίσκου ομόλογα, σήμερα συνεχίζουν να κυριαρχούν στην αγορά και να αμείβονται από τις τράπεζες και τις άλλες εταιρείες που εκδίδουν χρεόγραφα για τις αξιολογήσεις τους.
 Η άνοδος των κρυπτονομισμάτων, η εκτόξευση του χρέους των φοιτητών, η εκ νέου άνοδος του δανεισμού των νοικοκυριών, ο τριπλασιασμός του δημόσιου χρέους και κυρίως η επανάληψη των κερδοσκοπικών πρακτικών του παρελθόντος, ενισχύουν τον κίνδυνο επανάληψης της χρηματοπιστωτικής κρίσης του 2008.
Ομως, όλα αυτά δεν άρεσαν σε κάποιους υψηλά ιστάμενους, οι οποίοι αποφάσισαν ότι ο κόσμος δεν πρέπει να τα μάθει. Ετσι, το εν λόγω άρθρο θάφτηκε περίτεχνα πριν να προλάβει να διαβαστεί από τον πολύ κόσμο.
Οι εργαζόμενοι της Wall Street Journal, όμως, δεν άφησαν αυτό το περιστατικό ακραίας λογοκρισίας να περάσει έτσι.
Την περασμένη Πέμπτη, με ανώνυμο email που διακινήθηκε ευρέως μεταξύ τους, κοινοποίησαν σε όλο τον κόσμο μέσω του twitter και των άλλων μέσων κοινωνικής δικτύωσης το τι είχε συμβεί.
Στο email τους κατήγγειλαν ότι αρχισυντάκτης της εφημερίδας προσπάθησε να αφαιρέσει από την ιστοσελίδα της το εν λόγω άρθρο επειδή περιείχε στοιχεία που δεν ήταν «πολιτικά ευχάριστα».
Οταν αυτό απέτυχε, τότε το άρθρο θάφτηκε με μαεστρία. Αφαιρέθηκε, συγκεκριμένα, από την πρώτη σελίδα του ιστότοπου της WSJ, ενώ ταυτόχρονα διαγράφηκαν και οι συνδέσεις (links) με αυτό από όσα μέρη ήταν δυνατό.
Αποτέλεσμα ήταν η ανάγνωση του άρθρου να πέσει κάθετα.
«Είναι λογοκρισία και ενάντια στις αρχές της Wall Street Journal. Δεν είναι η πρώτη φορά», έγραψε το ανώνυμο email που διακίνησαν οι συντάκτες.
Στη συνέχεια, βέβαια, οι συνδέσεις προς το άρθρο κατέκλυσαν το διαδίκτυο, εκθέτοντας αρχισυνταξία και αφεντικά.
Ταυτόχρονα, εκτόξευσαν και τα τεράστια ερωτήματα που υπάρχουν σήμερα για την αξιοπιστία της οικονομικής πληροφόρησης.
Από την Εφημερίδα των Συντακτών