Παρασκευή 3 Φεβρουαρίου 2017

Κερδισμένοι και χαμένοι του ευρώ
Σχεδόν δύο δεκαετίες μετά τη δημιουργία του ευρωπαϊκού κοινού νομίσματος, οι Ιταλοί αποδεικνύονται οι μεγάλοι χαμένοι της ομάδας των 19 χωρών της Ευρωζώνης, με μεγάλους κερδισμένους φυσικά τους Γερμανούς. Χαρακτηριστικό είναι ότι η οικονομική επίδοση της Ιταλίας είναι χειρότερη ακόμη και από αυτή της Ελλάδας, που έχει πληγεί βαθιά από την κρίση του ευρώ, κι έρχεται στη δεύτερη θέση από το τέλος.
Πιο συγκεκριμένα, όπως αναφέρει το πρακτορείο Bloomberg, το πραγματικό κατά κεφαλήν Ακαθάριστο Εγχώριο Προϊόν (ΑΕΠ) στην Ιταλίαμειώθηκε κατά 0,4% μεταξύ του 1998 και του 2016, σύμφωνα με στοιχεία που βασίζονται σε στατιστικά της Ευρωπαϊκής Στατιστικής Υπηρεσίας έως το 2015 και σε εκτιμήσεις για το 2016.
Αν και η οικονομία της Ιταλίας αυξήθηκε κατά 6,2% στα 18 χρόνια του ευρώ, το γεγονός ότι ο πληθυσμός της αυξήθηκε την ίδια στιγμή κατά 6,6%, εξηγεί τη μείωση του κατά κεφαλήν ΑΕΠ.
Στον αντίποδα η επονομαζόμενη πιο ισχυρή οικονομία της Ευρώπης, η Γερμανία, απέδειξε και με στοιχεία ότι ήταν η μεγάλη κερδισμένη της νομισματικής ενοποίησης. Οι πολίτες της καγκελαρίου Μέρκελ είδαν το καθαρό ΑΕΠ τους να αυξάνεται κατά 26,1% από το 1998 και να φτάνει και να ξεπερνάει τα 35.000 ευρώ.
Στην Ελλάδα; Σύμφωνα με τους υπολογισμούς του Bloomberg, το κατά κεφαλήν ΑΕΠ αυξήθηκε κατά  4% τα τελευταία 18 χρόνια. Όπως φαίνεται στον παρακάτω πίνακα ωστόσο, παρατηρείται η εντυπωσιακή του άνοδος μέχρι το 2008 κι από εκεί και πέρα, όταν πια η κρίση και τα μνημόνια κάνουν την εμφάνιση τους, η πτώση είναι ακόμα πιο εντυπωσιακή.
Το ευρώ καθιερώθηκε τον Ιανουάριο του 1999 ως λογιστικό νόμισμα από 11 χώρες της ΕΕ, τις οποίες ακολούθησε αργότερα η Ελλάδα. Τα χαρτονομίσματα και κέρματα του ευρώ κυκλοφόρησαν τον Ιανουάριο του 2002 και έκτοτε συνεχίσθηκε η διεύρυνση της ευρωζώνης, με τη Λιθουανία να γίνεται το 19ο μέλος της το 2015.
Από το tvxs

Πέμπτη 2 Φεβρουαρίου 2017

Ζούμε σε πολύ δύσκολους καιρούς
Της Νικόλ Λειβαδάρη
Αντρές Σολιμάνο, ο διάσημος χιλιανός οικονομολόγος και συγγραφέας, γνωστός για τις μελέτες του πάνω στις κοινωνικές ανισότητες, τον νεοφιλελευθερισμό και τη μετανάστευση στην εποχή της παγκοσμοποίησης, βρέθηκε στην Αθήνα για την παρουσίαση του νέου του βιβλίου «Παγκόσμιος καπιταλισμός σε αταξία: Ανισότητα, Χρέος και Λιτότητα». 
Μιλώντας στο tvxs.gr στην «αυγή» της εποχής Τραμπ προειδοποιεί ότι «ζούμε σε πολύ επικίνδυνους καιρούς», θεωρεί «απολύτως πιθανό» ένα σοκ απο-παγκοσμιοποίησης και εξηγεί γιατί απέτυχαν τα ελληνικά Μνημόνια:
Ο τίτλος του νέου σας βιβλίου είναι «Παγκόσμιος καπιταλισμός σε αταξία: Ανισότητα, Χρέος και Λιτότητα». Πως λειτουργεί αυτός ο άξονας των πολιτικών λιτότητας, οικονομικής στασιμότητας και, εν τέλει, συγκέντρωσης του πλούτου στους λίγους;
Η λιτότητα οδήγησε στην οικονομική στασιμότητα, τη συρρίκνωση των επιπέδων παραγωγής, την υψηλή ανεργία και τη μείωση των επενδύσεων. Στον αντίποδα, οι χαμηλές τιμές των περιουσιακών στοιχείων (ακινήτων, μετοχών) διευκολύνει εκείνους που διαθέτουν ρευστότητα να συσσωρεύσουν τον πλούτο στα χέρια τους. Με τον ίδιον τρόπο οι ιδιωτικοποιήσεις, οι οποίες επιβάλλονται ως προαπαιτούμενο για τη χορήγηση δανείων από τους ξένους πιστωτές, παράγουν επίσης συγκέντρωση πλούτου. Λιτότητα, στασιμότητα και ανισότητα ανατροφοδοτούνται μεταξύ τους και οδηγούν την οικονομία σε καθοδικό σπιράλ.
Η Ελλάδα έχει γίνει πλέον παγκόσμιο φαινόμενο: Μετά από επτά χρόνια στα Μνημόνια του ΔΝΤ και της Ευρώπης, παραμένει ακόμη στη δίνη της ύφεσης, της υψηλής ανεργίας και της κατάρρευσης της μεσαίας τάξης. Γιατί απέτυχαν ταΜνημόνια;
Το πρόβλημα είναι ότι αφήνουν πολύ λίγο χώρο για ανάταξη των δαπανών και των επενδύσεων προκειμένου να βγει η οικονομία από την ύφεση ή τη στασιμότητα, όπως στην περίπτωση της Ελλάδας. Μια πιο ισορροπημένη και υποσχόμενη προσέγγιση κατά την άποψή μου, είναι να τεθεί ένα πλαφόν στην αποπληρωμή του χρέους, έτσι ώστε να δημιουργηθεί ο δημοσιονομικός χώρος που θα επιτρέψει την αύξηση των επενδύσεων και την τόνωση της οικονομικής ανάκαμψης.
Ο ιδιωτικός τομέας σπανίως επενδύει σε ένα υφεσιακό οικονομικό περιβάλλον από τη στιγμή που δεν υπάρχει ζήτηση για την αγορά των αγαθών που θα παράξουν οι νέες επενδύσεις. Και η κοινωνική συνέπεια μιας παρατεταμένης ύφεσης είναι η εξασθένιση της μεσαίας τάξης και φτωχοποίηση των εργαζομένων. Την ίδια ώρα όμως, οι οικονομικές ελίτ ευνοούνται από την ίδια υφεσιακή οικονομία αποκτώντας υψηλής αξίας περιουσιακά στοιχεία σε χαμηλό κόστος.
Γίνεται έντονος δημόσιος διάλογος για το μέλλον της ευρωζώνης. Εσείς βλέπεται ως υπαρκτή πιθανότητα μια διάλυση του ευρώ;
Είναι δύσκολο να το πει κανείς αυτό. Η ευρωπαϊκή περιφέρεια δεν επωφελήθηκε ιδιαιτέρως από το ευρώ, σε ό,τι αφορά την ενίσχυση των ρυθμών ανάπτυξης και την τόνωση της ανάκαμψης. Αντιθέτως οι πιο προηγμένες ευρωπαϊκές χώρες, οι χώρες με υψηλότερους δείκτες παραγωγικότητας, είχαν περισσότερα οφέλη.
Νομίζω ότι η επιλογή πρέπει να είναι η αναζήτηση λύσεων μέσα από τη συνεργασία και τη διαπραγμάτευση αλλά αυτό απαιτεί ευελιξία απ’ όλες τις πλευρές.
Τι θα σήμαινε για μια χώρα και μια οικονομία σαν την Ελλάδα η έξοδος από το ευρώ; Ποιο θα ήταν το κοινωνικό κόστος ή το κοινωνικό όφελος;
Δεν υπάρχει προηγούμενο εξόδου μιας χώρας από το ευρώ, άρα θα ξεκινούσατε μια πλεύση σε αχαρτογράφητα νερά. Οι συνέπειες στο χρηματοοικονομικό πεδίο θα ήταν σοβαρές. Από την άλλη πλευρά η «λιτότητα χωρίς τέλος» δεν αποτελεί ελκυστική προοπτική. 
Θεωρώ ότι μια σημαντική ελάφρυνση του ελληνικού χρέους από τους πιστωτές σε συνδυασμό με εσωτερικές προοδευτικές μεταρρυθμίσεις θα συνέβαλε στην αποκατάσταση της ανάπτυξης στην Ελλάδα χωρίς να χρειαστεί μια, πιθανώς τραυματική, έξοδος από το ευρώ.
Ο παγκόσμιος καπιταλισμός έχει να προσφέρει σήμερα κάποια ουσιαστική, αναπτυξιακή εναλλακτική στο δόγμα της λιτότητας;
Υπάρχουν χώρες όπως η Κίνα, η Ινδία και άλλες, που κατάφεραν να εμφανίσουν υψηλούς ρυθμούς ανάπτυξης τις τελευταίες δεκαετίες. Πρόκειται όμως για μεγάλες οικονομίες, με χαμηλό κόστος εργασίας, που αποτελούν προνομιακούς προορισμούς των πολυεθνικών κολοσσών. Υπήρξαν κι άλλες χώρες που επέδειξαν υψηλή ανάπτυξη την τελευταία 25ετία, καταβάλλοντας όμως υψηλό τίμημα σε ανισότητες και σε εκχώρηση των φυσικών τους πόρων. Η περίπτωση της Ελλάδας είναι διαφορετική και μια ουσιαστική ανάκαμψη προϋποθέτει ελάφρυνση χρέους και εσωτερική κινητοποίηση νέων πηγών ανάπτυξης αλλά και κοινωνικής δικαιοσύνης.
Η προεδρία Τραμπ στις ΗΠΑ ξεκίνησε με τρόπο που σοκάρει πολλούς. Πιστεύετε ότι ζούμε το τέλος της εποχής της παγκοσμιοποίησης; Και ποιες είναι οι πιθανές συνέπειες των πολιτικών Τραμπ στην παγκόσμια οικονομία, το εμπόριο, αλλά και την ίδια τη δημοκρατία;
Υπάρχει πραγματικά σοβαρός κίνδυνος αποδόμησης της παγκοσμιοποίησης όταν μια μεγάλη χώρα όπως οι ΗΠΑ αρχίζει να επιβάλλει δασμούς στις εισαγωγές, να πιέζει τις επιχειρήσεις να μην επενδύουν στο εξωτερικό και να θέτει φραγμούς στη μετανάστευση. Οι εθνικιστικές οικονομικές πολιτικές είναι πιθανό ότι θα απαντηθούν με τον ίδιον τρόπο κι από άλλες χώρες της Ευρώπης. Ο επακόλουθος κίνδυνος για τη δημοκρατία μπορεί να έρθει μέσα από τους περιορισμούς στην κίνηση των πολιτών και την απουσία σεβασμού στα ανθρώπινα δικαιώματα. Ζούμε σε πολύ επικίνδυνους καιρούς. Και μια οξεία αντίδραση από-παγκοσμιοποίησης είναι απολύτως πιθανή.

Τρίτη 31 Ιανουαρίου 2017



Η Ελλάδα συνεχίζει να έχει την πρωτιά στην ανεργία, σε όλη την Ευρώπη, σύμφωνα με τα στοιχεία της Eurostat, που δόθηκαν σήμερα στη δημοσιότητα.
Ειδικότερα η ανεργία στην Ελλάδα τον Οκτώβριο καταγράφηκε στο 23%, ποσοστό ελάχιστα μειωμένο σε σχέση με το 23,1%, που ήταν ένα μήνα νωρίτερα. Δεύτερη στον σχετικό πίνακα έρχεται η Ισπανία με 18,4%. Στον αντίποδα, τα μικρότερα ποσοστά ανεργίας καταγράφηκαν στην Τσεχία (3,5%) και στη Γερμανία (3,9%).
Eurostat: Στο 44,2% η ανεργία των νέων στην Ελλάδα
Συνολικά στην Ευρωζώνη από τα στοιχεία της Eurostat φαίνεται ότι η ανεργία υποχώρησε στο 9,6% το Δεκέμβριο (έναντι 9,7% Νοέμβριο) και στην «ΕΕ των 28» παρέμεινε σταθερή στο 8,2%. Ένα χρόνο πριν, τον Δεκέμβριο του 2015 η ανεργία στην Ευρωζώνη και στην «ΕΕ των 28» ήταν 10,5% και 9% αντιστοίχως.
Ειδικότερα στην Ελλάδα, το ποσοστό ανεργίας στους άνδρες διαμορφώθηκε στο 19,2% και στις γυναίκες στο 27,7%. Τα ποσοστά ανεργίας των νέων (κάτω των 25 ετών) στην Ελλάδα, μειώθηκαν από 44,4% το Σεπτέμβριο σε 44,2% τον Οκτώβριο. Ωστόσο η Ελλάδα παραμένει πρώτη και σε αυτή την κατηγορία.
Τα υψηλότερα ποσοστά ανεργίας των νέων στην ΕΕ καταγράφονται στην Ελλάδα (44,2%), στην Ισπανία (42,9%) και στην Ιταλία (40,1%). Τα χαμηλότερα ποσοστά καταγράφονται στη Γερμανία (6,5%). Τον Δεκέμβριο η ανεργία των νέων στην Ευρωζώνη διαμορφώθηκε στο 20,9% και στην ΕΕ στο 18,6%.
Από το tvxs

Δευτέρα 30 Ιανουαρίου 2017

Στοιχεία για την υπερσυγκέντρωση του πλούτου στην Ελλάδα αλλά και σε όλο τον πλανήτη παρουσιάζει η τελευταία έκθεση της ελβετικής τράπεζας Credit Suisse. Σύμφωνα με τα στοιχεία το 1% του παγκόσμιου πληθυσμού κατέχει το 48% του παγκόσμιου πλούτου, ενώ στην Ελλάδα το 1% συγκεντρώνει το 56,1% του εγχώριου πλούτου. Η τράπεζα προειδοποιεί πως η αύξηση της ανισότητας μπορεί να οδηγήσει σε μια νέα ύφεση.
Τα στοιχεία για την Ελλάδα καταδεικνύουν πως το 1% ενισχύθηκε την περίοδο της κρίσης. Ειδικότερα το πλουσιότερο 1% των Ελλήνων κατείχε το 2000 το 54,1% του πλούτου, το 2007 το 48,6%, ενώ το 2014 το 56,1%.
Στην έκθεση, που δημοσιεύτηκε στον Guardian, αναφέρεται πως ο παγκόσμιος πλούτος έχει αυξηθεί σε νέο επίπεδο ρεκόρ των 263 τρις δολαρίων, σημειώνοντας ετήσια άνοδο 20,1 τρις, τη μεγαλύτερη από το 2007. Όπως σημειώνεται στην έκθεση «συνολικά το φτωχότερο 50% του παγκόσμιου πληθυσμού κατέχει λιγότερο από 1% του συνολικού πλούτου. Στον αντίποδα, το πλουσιότερο 10% κατέχει το 87% του παγκόσμιου πλούτου και το κορυφαίο 1% διαθέτει το 48,2% των παγκόσμιων στοιχείων ενεργητικού».
Σύμφωνα με την Ημερησία, οι αναλυτές της ελβετικής τράπεζας διαπιστώνουν πως κατά τη διάρκεια του περασμένου αιώνα οι διαφορές στον πλούτο συρρικνώθηκαν στις χώρες με υψηλά εισοδήματα, αλλά η τάση αυτή μπορεί να έχει αρχίσει να αντιστρέφεται. Η ανισότητα υποχώρησε ανεπαίσθητα σε πολλές χώρες πριν από την οικονομική κρίση, αλλά τείνει να αυξάνεται από το 2008 και έπειτα, ιδιαίτερα στον αναπτυσσόμενο κόσμο.
Το μεγαλύτερο μέρος του πλούτου των νοικοκυριών (34,7%) συγκεντρώνεται, σύμφωνα πάντα με την έκθεση, στη Βόρεια Αμερική. Η Ευρώπη βρίσκεται στη δεύτερη θέση με 32,4% και ακολουθεί η περιοχή της Ασίας και του Ειρηνικού (χωρίς την Κίνα), με 18,9%. Όπως αναφέρεται στο δημοσίευμα της Ημερησίας, ο συνολικός πλούτος την Κίνα αυξήθηκε κατά 715 δισεκατομμύρια δολάρια ή 3,5% μέσα σε έναν χρόνο. Υποχώρηση καταγράφεται στην Ινδονησία (-260 δισεκ. δολάρια), στην Αργεντινή και τη Ρωσία (-135 δισεκ. δολάρια στην καθεμία) και την Τουρκία (-100 δισεκ. δολάρια).
Σχετικά με τους εκατομμυριούχους, οι ΗΠΑ φιλοξενούν στο έδαφός τους το 41% των ανθρώπων η περιουσία των οποίων ξεπερνά το 1 εκατομμύριο δολάρια, ενώ συνολικά ο αριθμός των εκατομμυριούχων στον κόσμο θα φτάσει τα 53,2 εκατομμύρια το 2019. Οι πέντε πλουσιότερες χώρες όσον αφορά τον μέσο πλούτο ανά ενήλικο κάτοικο είναι κατά σειρά η Ελβετία, η Αυστραλία, η Νορβηγία, οι ΗΠΑ και η Σουηδία.
Από το tvxs

Η Ιστορία θα μας δικαιώσει (;)

Υπάρχει ένα παράδοξο όσον αφορά τους φιλελεύθερους, παλιάς και νέας κοπής. Οταν πρόκειται να μιλήσουν για την αλήθεια, μιλούν για όλα τα άλλα εκτός από αυτήν. Οταν, όμως, προσπαθούν να αποσπάσουν τη συναίνεση με τον αριστοκρατικό κυνισμό τους, τότε η αλήθεια τρέχει απ’ τα λεγόμενά τους κρυστάλλινη, σαν γάργαρο νερό.
Εγραφε η «Καθημερινή» στο κύριο άρθρο της, στις 13/1/17«Στην Ελλάδα ζούμε(…) σε έναν δικό μας τεχνητό κόσμο. Δεν αντιλαμβανόμαστε ότι χώρες που δανείζουν τη χώρα μας έχουν χαμηλότερες συντάξεις από τις δικές μας (…). Είναι σημαντικό να συνειδητοποιήσουμε το περιβάλλον και το πώς μας βλέπουν οι άλλοι στην Ευρώπη. Ισως έτσι γίνουν κατανοητές οι πολιτικές αντιδράσεις κάθε φορά που προκύπτει θέμα νέας βοήθειας».
Δε θα μπούμε στον κόπο να σχολιάσουμε το ύφος του κειμένου. Θα μείνουμε στην ουσία.
Οντως, έτσι έχουν τα πράγματα. Η πείνα δεν είναι μόνο ελληνική, απλά εμείς τη βιώνουμε στον ύψιστο -ευρωπαϊκό- βαθμό της.
Ας δούμε τώρα, για του λόγου το αληθές, μερικά ενδεικτικά παραδείγματα.
Στην Ε.Ε. του 23,7% του πληθυσμού που βρίσκεται στο όριο της φτώχειας και του κοινωνικού αποκλεισμού, στην Ε.Ε. του 17,3% των ανθρώπων που βρίσκονται σε κίνδυνο φτώχειας εξαιτίας των κοινωνικών μεταβιβάσεων· σ’ αυτήν την Ε.Ε., μελέτη της Eurodad αποκαλύπτει ότι οι μυστικές συμφωνίες της Ε.Ε. με πολυεθνικές εταιρείες για τη δραστική μείωση της φορολόγησής τους έφτανε τις 1.444 στα τέλη του 2015, όταν το 2013 ήταν 547.
Στην ηγέτιδα δύναμη της Ε.Ε., τη Γερμανία, σύμφωνα με τα στοιχεία που προκύπτουν από την 5η κυβερνητική «Εκθεση για τη φτώχεια και τον πλούτο», πάνω από 4 εκατ. Γερμανοί, ήτοι το 6,1% του πληθυσμού, είναι υπερχρεωμένοι.
Σημειώστε ακόμη ότι οι μισθοί στα χαμηλότερα επίπεδα είναι κάτω από τον μέσο όρο, ενώ οι άστεγοι φτάνουν τις 335.000, όταν οι εκατομμυριούχοι αυξήθηκαν το 2016 σε 16.492 από 12.424 προ επταετίας.
Αναφορικά με το τελευταίο, δεν θα πρέπει να εκπλησσόμαστε, καθώς δεν έχουν περάσει παρά μερικοί μήνες από τότε που η Bundesbank σε έκθεσή της ανέφερε ότι στη Γερμανία το πλουσιότερο 10% κατέχει πλούτο άνω του 60% του συνολικού πλούτου της χώρας.
Στη φίλη και σύμμαχο (;) Γαλλία, μία από τις μεγαλύτερες πολεμικές βιομηχανίες παγκοσμίως (στην 3η θέση την κατατάσσει έρευνα του περιοδικού στρατιωτικών ερευνών Jane’s, με τα έσοδα από τη βιομηχανία όπλων να αγγίζουν τα 6 δισ. $), 3 εκατ. παιδιά ζουν κάτω από το όριο της φτώχειας, 140 χιλ. εγκαταλείπουν το σχολείο κάθε χρόνο, ενώ το 28% των ανηλίκων 6-18 ετών έχουν τάσεις αυτοκτονίας.
Πάμε τώρα στη Μέκκα του παγκοσμιοποιημένου κεφαλαίου, τις ΗΠΑ.
Δεν θα ασχοληθούμε, προς το παρόν, με τον -κατά τα άλλα- αντισυστημικό νεοεκλεγέντα πρόεδρο που «ψωνίζει» συνεργάτες από το πανέρι της Goldman Sachs.
Θα μιλήσουμε για την οικονομική-κοινωνική κατάσταση που επικρατεί στο εσωτερικό της χώρας-καθρέφτη της Δύσης.
Στις ΗΠΑ λοιπόν, περίπου το 43% των Αμερικανών, εκ των οποίων τα 14 εκατ. είναι παιδιά, είναι φτωχοί.
Το 23,1% των παιδιών χαρακτηρίζονται «αποστερημένα» από τη UNICEF, ενώ 565.000 πολίτες ζουν ανέστιοι.
Μα καλά, θα αναρωτηθεί κάποιος, εκεί δεν είναι που όλοι έχουν την ευκαιρία, δουλεύοντας, να φτιάξουν τη ζωή τους; Ετσι δεν μας λένε οι φιλελεύθεροι;
Κατά πώς φαίνεται, όχι, δεν είναι έτσι τα πράγματα.
Δεν είναι έτσι, γιατί:
Οπως σημείωνε ο Στίγκλιτς, το 95% των κερδών που παράχθηκαν από το «μοντέλο Ομπάμα» μεταξύ 2009-12 κατέληξε στην τσέπη του 1%.
Από αυτά τα χρήματα, το 60% κατέληξε στα θησαυροφυλάκια μόλις του 0,1% (Κρούγκμαν).
Στην Αμερική, 367 εταιρείες που βρίσκονται στη λίστα του «Fortune 500» -περίπου το 73%- έχουν το λιγότερο μία θυγατρική, φοροδιαφεύγοντας έτσι νόμιμα.
Η Apple έχει καταγεγραμμένα σε offshore 214,9 δισ. $, ενώ αν τα κέρδη αυτά μεταφέρονταν στις ΗΠΑ, ο φόρος που θα πλήρωνε στο κράτος θα ήταν 65,4 δισ. $.
Κι, όμως, ακόμη και έτσι, αν φορολογούσαν μόλις το 10% της μισής περιουσίας των πολυεκατομμυριούχων στις ΗΠΑ, έγραφε ο αναλυτής Πάτρικ Μάρτιν («Νέα», 11/3/2011), θα εξαφανίζονταν οι ελλειμματικοί ισολογισμοί των αμερικανικών πολιτειών.
Βεβαίως λοιπόν, η κατάσταση στο εσωτερικό των χωρών των δανειστών μας είναι δεινή.
Αυτό, ωστόσο, δεν δικαιολογεί το γεγονός ότι την ώρα που στις λίστες των ελβετικών τραπεζών φιγουράρουν τα ονόματα 576 συμπατριωτών μας, η συνολική περιουσία των οποίων ξεπερνά τα 80 δισ. $, oι Ελληνες πολίτες έχασαν ένα ΑΕΠ από την αξία των ιδιωτικών τους περιουσιών κατά τη μνημονιακή περίοδο, βάσει των στοιχείων που παρουσίασε η Credit Suisse.
Γνωρίζουμε ότι γεωγραφικά είμαστε μια κουκκίδα στον χάρτη.
Φανταστείτε όμως τι θα σήμαινε για τους υπόλοιπους λαούς μια ανατροπή της κατάστασης στην Ελλάδα.
Η ευθύνη της αλλαγής μάς βαραίνει. Το θέμα είναι, θα το τολμήσουμε;
Η Ιστορία θα δείξει…
Από την ΕφΣυν

Το ελληνικό χρέος και το παιχνίδι της «κολοκυθιάς»

Το δημόσιο χρέος αποτελεί από τον Μάιο του 2010 μέχρι σήμερα ένα από τα βασικά σημεία πολιτικής τριβής στην καθημερινή δημόσια συζήτηση.
Λογικό, αν αναλογιστεί κανείς ότι η κυβέρνηση Παπανδρέου προσέτρεξε στην ευρωζώνη και το ΔΝΤ επειδή (λόγω της οικονομικής κρίσης) αδυνατούσε πλέον να διαχειριστεί το υπέρογκο δημόσιο χρέος της Ελλάδας και να λάβει δάνεια από τις αγορές με λογικά επιτόκια.
Η συζήτηση γύρω από το χρέος έφερε στο προσκήνιο μια σεναριολογία οικονομικής φύσης για την επιλογή της τότε κυβέρνησης: «χρεοκοπία και κούρεμα του χρέους ή υπαγωγή σε έναν μηχανισμό δημοσιονομικής προσαρμογής» ήταν επιγραμματικά το δίλημμα.
Είναι, όμως, το ελληνικό δημόσιο χρέος βιώσιμο;
Το βέβαιο είναι πως η υπαγωγή σε έναν μηχανισμό ακραίας λιτότητας προϋποθέτει την παραδοχή ότι με τα κατάλληλα εργαλεία περικοπής δαπανών, το χρέος μπορεί να εξυπηρετείται και με αυτόν τον τρόπο δεν απαιτείται ρύθμισή του κάθε είδους («κούρεμα», ελάφρυνση μέσω επιμήκυνσης, μειώσεις επιτοκίων κ.ο.κ.).
Προϋποθέτει δηλαδή οι πολιτικοί εισηγητές της ακραίας λιτότητας να θεωρούν το δημόσιο χρέος βιώσιμο.
Η «Εφ.Συν.», με αφορμή την έκθεση του ΔΝΤ που θα συζητηθεί στις 6 Φεβρουαρίου, στρέφεται στην εσωτερική πολιτική επικαιρότητα των προηγούμενων ετών, εξετάζοντας τις θέσεις που λάμβαναν κυβερνήσεις και αντιπολιτεύσεις από την εποχή του πρώτου μνημονίου μέχρι σήμερα.
Γνωρίζουμε καλά ότι το ελληνικό δημόσιο χρέος δεν αποτελεί το μοναδικό πρόβλημα της ελληνικής οικονομίας, ωστόσο η τοποθέτηση γύρω από το χρέος αναδεικνύει τον υπερβάλλοντα καιροσκοπισμό των πολιτικών δυνάμεων και τους ελιγμούς ανάλογα με τη συγκυρία στην Ευρώπη και την ευρωζώνη.

Το πρώτο μνημόνιο

Συνεδρίαση EurogroupEUROKINISSI/ΕΥΡΩΠΑΪΚΗ ΕΝΩΣΗ
Βρισκόμαστε στον Μάιο του 2010, όταν η κυβέρνηση Παπανδρέου μετά από δύο μεγάλα πακέτα περικοπών προσφεύγει στην ευρωζώνη και στο ΔΝΤ προκειμένου να λάβει χρηματοδότηση.
Στις δηλώσεις των τότε πολιτικών αρχηγών δεν περιλαμβάνεται καμία νύξη περί αναγκαιότητας ελάφρυνσης του χρέους.
Επαναλαμβάνονται μόνο τα περί κινδύνου χρεοκοπίας, στάσης πληρωμών και ανάγκης μείωσης των ελλειμμάτων ως μέσου εξοικονόμησης.
Ο όρος «βιωσιμότητα του χρέους» δεν αποτελεί ακόμα πεδίο αντιπαράθεσης.
Ο πρωθυπουργός Γιώργος Παπανδρέου στο υπουργικό συμβούλιο (2/5/2010) αναφέρει: «Η αποφυγή της χρεοκοπίας είναι η εθνική κόκκινη γραμμή. [...] Εκανα και θα κάνω τα πάντα για να μη χρεοκοπήσει η χώρα. [...] Oφείλουμε να παραδώσουμε μια χώρα απαλλαγμένη από τις παθογένειες και τα ελλείμματα».
Λίγες ημέρες νωρίτερα, στις 28 Απριλίου 2010, ο τότε αρχηγός της αξιωματικής αντιπολίτευσης Αντώνης Σαμαράς έλεγε από τη Ρόδο ότι «ο κ. Παπανδρέου παρέλαβε ένα πρόβλημα ελλείμματος από την προηγούμενη κυβέρνηση, το οποίο, με την αλλοπρόσαλλη πολιτική του, το μετέτρεψε σε κρίση δανεισμού. Σήμερα, βέβαια, ακραίες φημολογίες για τη δήθεν αναδιάρθρωση του χρέους μας αναστάτωσαν τις αγορές. Θέλω να ενώσω τη φωνή μου με τη φωνή κάθε συνετού αναλυτή της σημερινής καταστάσεως και να πω ότι η αναδιάρθρωση του χρέους δεν μπορεί να αποτελέσει καν επιλογή»!
Ο Αλέξης Τσίπρας στις 4 Ιουνίου του 2010, κατά την έναρξη του 6ου Συνεδρίου του ΣΥΝ, δήλωνε: «Το δημόσιο χρέος και η αναγκαία ρύθμισή του είναι ασφαλώς ένας κρίκος αυτού του αγώνα. Εχει ανοίξει μια ενδιαφέρουσα συζήτηση και μέσα στην Αριστερά. [...] Το χρέος δεν είναι ένα αυτόνομο πρόβλημα. Ακόμη και η διαγραφή μεγάλου μέρους του χρέους, που είναι κατά τη γνώμη μας αναγκαία συνθήκη βιώσιμης διεξόδου από την κρίση, από μόνη της, δεν θα έχει βιώσιμο αποτέλεσμα, αν δεν πλήξουμε ταυτόχρονα και τις αιτίες που δημιουργούν το χρέος».

Το περίφημο PSI

Λουκάς Παπαδήμος- Ευάγγελος ΒενιζέλοςEUROKINISSI
Τον Μάρτιο του 2012, η κυβέρνηση Παπαδήμου με υπ. Οικονομικών τον Ευάγγελο Βενιζέλο πανηγυρίζει για την ολοκλήρωση του περίφημου PSI, του προγράμματος ανταλλαγής ομολόγων που κατέχουν ιδιώτες.
Αν και πρόσκαιρα η αναλογία του δημόσιου χρέους προς το ΑΕΠ της χώρας μειώθηκε (από 172% το 2011 σε 159% το 2012), το ύψος του παρέμεινε υψηλό και το 2013 επανήλθε στο 177%.
Οι λόγοι εντοπίζονται τόσο στην ουσία του PSI όσο και στα μέτρα ύφεσης.
Ενώ δηλαδή οι ιδιώτες πιστωτές (11.000) υπέστησαν «κούρεμα» (ανάμεσά τους τα ασφαλιστικά ταμεία), οι δανειακές ανάγκες της Ελλάδας δεν μειώθηκαν, με αποτέλεσμα να ληφθούν πλέον δάνεια από κράτη.
Επιπρόσθετα, το ΑΕΠ συρρικνώθηκε κι άλλο λόγω των μέτρων λιτότητας του δεύτερου μνημονίου (Φεβρουάριος του 2012).
Τότε μπαίνει στη συζήτηση «η βιωσιμότητα του χρέους».
Ο Αντώνης Σαμαράς στις 27 Οκτωβρίου 2011, όταν αποφασίστηκε το PSI και λίγο προτού σχηματιστεί η κυβέρνηση Παπαδήμου, έλεγε: «Τόσο καιρό τους προειδοποιώ ότι το κρίσιμο ερώτημα δεν είναι μόνο πόσο θα... κουρευτεί το χρέος, αλλά το πώς η ελληνική οικονομία θα βγει από την ύφεση, ώστε να βγάλει πρωτογενή πλεονάσματα και να μπορέσει κάποια στιγμή να ορθοποδήσει, ώστε να ξεπληρώσει τα χρέη της».
Στις 4 Ιανουαρίου 2012, συμμετέχοντας στην κυβέρνηση Παπαδήμου, δήλωνε στην Εκτελεστική Γραμματεία της Ν.Δ. ότι «φτάσαμε εδώ που φτάσαμε, αν και το χρέος μας ήταν ακόμα “βιώσιμο” πριν από δύο χρόνια. Το έφεραν σε αυτή την κατάσταση με τη λανθασμένη πολιτική που εφάρμοσαν».
Και στις 11 Μαρτίου 2012 υπογράμμιζε πανηγυρικά ενώπιον της Πολιτικής Επιτροπής ότι «το λεγόμενο PSI, δηλαδή το κούρεμα του ελληνικού χρέους, έχει επιτύχει! Μένουν ακόμα να γίνουν αρκετά πράγματα. Αλλά τον κάβο τον περάσαμε».
«Δεν πρόκειται μόνο για ανασυγκρότηση και αναδιάρθρωση του ελληνικού χρέους, αλλά και για ψήφο εμπιστοσύνης στον δυναμισμό της ελληνικής οικονομίας» υπογράμμιζε τον Μάρτιο του 2012 ο φερόμενος ως «αρχιτέκτονας» του PSI, Ευάγγελος Βενιζέλος.
Ο δε Λουκάς Παπαδήμος πανηγύριζε, αν και σε άρθρο του στο «Βήμα» (Οκτώβριος 2012) έγραφε ότι ίσως χρειάζονται «πιθανές τροποποιήσεις» στην αρχική απόφαση του PSI «για τη βελτίωση της βιωσιμότητας του χρέους µε την ενθάρρυνση ενός μεγαλύτερου "κουρέματος"».
Η βιωσιμότητα, δηλαδή ήταν δεδομένη, απλά χρειαζόταν βελτίωση.
Ο Αλέξης Τσίπρας στις 8 Μαρτίου 2012 στη Βουλή τόνιζε: «Για άλλη μια φορά θα πανηγυρίζετε για την επιτυχία του προγράμματος, αλλά ξέρετε καμία χώρα με χρέος 120%, που προβλέπεται για εμάς το 2020, να δανείζεται από τις αγορές; Οταν μπήκαμε στα μνημόνια, το χρέος μας ήταν 115%».
Ο ΣΥΡΙΖΑ σημείωνε τότε«Το χρέος 120% του ΑΕΠ ως «βιώσιμο» είναι μια τελείως αυθαίρετη υπόθεση και τοποθετείται ως στόχος μόνο και μόνο επειδή τόσο είναι το χρέος της Ιταλίας σήμερα. Αν βάφτιζαν μικρότερο χρέος ως “βιώσιμο” για την Ελλάδα, θα σήμαινε παραδοχή ότι σήμερα το χρέος της Ιταλίας δεν είναι βιώσιμο και θα είχε καταστροφικές συνέπειες για την παγκόσμια οικονομία».

Η περίοδος 2012-2014

Αντώνης Σαμαράς- Γιάννης ΣτουρνάραςEUROKINISSI
Η κυβέρνηση Σαμαρά χαρακτηρίστηκε από τις άοκνες προσπάθειες Ν.Δ. και ΠΑΣΟΚ να εφαρμόσουν στο ακέραιο το 2ο Μνημόνιο.
Αναφορικά με το χρέος, το Eurogroup (Νοέμβρης 2012) περιέγραφε ορισμένες πιθανές ενέργειες για τη βελτίωση της εικόνας του χρέους, με την κυβέρνηση να διαβεβαιώνει ότι προτίθεται να προχωρήσει σε «αγορά χρέους μέσω δημόσιων προσφορών».
Οι υπουργοί Οικονομικών της ευρωζώνης επέμεναν ότι «μέτρα ανακούφισης θα προκύψουν για την Ελλάδα προοδευτικά και υπό τον όρο της ισχυρής εφαρμογής του προγράμματος και μετά την επιτήρηση».
Βασικό ζητούμενο για την «έξοδο στις αγορές» ήταν η επίτευξη υψηλών πρωτογενών πλεονασμάτων (4,5%) σε μεσοπρόθεσμη βάση.
Προς επίρρωσιν αυτών και με προσκόλληση στο «success story» του Αντώνη Σαμαρά, ο Γιάννης Στουρνάρας έσπευσε τον Αύγουστο του 2013 να καθησυχάσει άπαντες για την αύξηση του χρέους, λέγοντας ότι είναι «παροδική, χρονικά ορισμένη και, το σημαντικότερο, ισοσταθμίζεται από την απόκτηση περιουσιακών στοιχείων από το Ελληνικό Δημόσιο», καθώς εκφράζεται στους κανόνες της λογιστικής γύρω από την ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών.
Ο τότε υπουργός Οικονομικών σημείωνε ότι «η επίτευξη πρωτογενούς πλεονάσματος και η επιτάχυνση της υλοποίησης των αποκρατικοποιήσεων θα βοηθήσει στη συρρίκνωση του δημόσιου χρέους τα επόμενα χρόνια».
Ο Αντώνης Σαμαράς (16/11/2014) επέμενε σε όλους τους τόνους ότι το χρέος της Ελλάδας είναι βιώσιμο, ιδιαίτερα μετά τις ευρωεκλογές και όσο πλησίαζαν οι εθνικές εκλογές: «Οποιος διακηρύσσει ότι το χρέος μας είναι “μη βιώσιμο” δεν πηγαίνει σε “νέα διαπραγμάτευση”. Λέει στις αγορές να μην τον δανείσουν».
Αντίστοιχα, ο Ευάγγελος Βενιζέλος δήλωνε«Απολύτως εξυπηρετήσιμο και διαχρονικά βιώσιμο το ελληνικό χρέος».
Ο Αλέξης Τσίπρας όμως επέμενε και τότε στην άποψή του για το χρέος: «Οι αγορές τιμολογούν ως κίνδυνο το μη βιώσιμο δημόσιο χρέος, την αστάθεια της σημερινής κυβέρνησης».
Ενώ έβαλλε κατά του Αντώνη Σαμαρά διότι «δεν τολμά να υπενθυμίσει ούτε καν τη δική τους απόφαση στο Eurogroup (27.11.2012) για μέτρα ελάφρυνσης του χρέους, αμέσως μετά την επίτευξη πρωτογενών πλεονασμάτων».

Η περίοδος ΣΥΡΙΖΑ

Υπουργικό συμβούλιο κυβέρνησης Τσίπρα 27/2/2015EUROKINISSI
Ο ΣΥΡΙΖΑ εξελέγη τον Ιανουάριο του 2015 με πρόγραμμα που έθετε ως στόχο τη «διαγραφή του μεγαλύτερου μέρους της ονομαστικής αξίας του χρέους», τη «ρήτρα ανάπτυξης» στην αποπληρωμή του υπόλοιπου χρέους και μια «περίοδο χάριτος στην εξυπηρέτησή του».
Οι επεξεργασίες εντός ΣΥΡΙΖΑ ήταν έντονες, με αποτέλεσμα η «κοινή γραμμή» να εκφραστεί με τον στόχο να βρεθεί μια ευρωπαϊκή λύση με αμοιβαιοποίηση του ελληνικού χρέους.
Ωστόσο, όλα αυτά «σκόνταψαν» στο ευρωπαϊκό κατεστημένο και στις εμμονές λιτότητας του Βερολίνου.
Το τρίτο μνημόνιο έφερε βαριά μέτρα, αλλά επέβαλε και συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα για την ελάφρυνση του χρέους σε βραχυπρόθεσμο, μεσοπρόθεσμο και μακροπρόθεσμο ορίζοντα.
Η Ν.Δ., όταν ελήφθησαν οι αποφάσεις αυτές, επέμεινε ότι δεν προκύπτει τίποτε νεότερο από όσα είχαν συμφωνηθεί τον Νοέμβριο του 2012.
«Το χρέος κατέστη μη βιώσιμο από τις δικές σας αστοχίες», ανέφερε ο Κυριάκος Μητσοτάκης.
Μετά το προσωρινό «μπλόκο» Σόιμπλε στα βραχυπρόθεσμα μέτρα λόγω του βοηθήματος στους συνταξιούχους, ο ίδιος σημείωνε (ΑΠΕ-ΜΠΕ) ότι «έχουν καθυστερήσει τα βραχυπρόθεσμα μέτρα για το χρέος, τα οποία τόσο διαφήμισε η κυβέρνηση. Για έναν κακό τακτικό χειρισμό του κ. Τσίπρα».
Στις 17/12/2016 έλεγε από την Κομοτηνή ότι η κυβέρνηση υπέγραψε «μια ανεπαρκή μείωση για το χρέος» και συμπλήρωνε ότι ο Αλέξης Τσίπρας «στην αρχή, παρουσίαζε [το ΔΝΤ] ως τον μεγάλο σύμμαχο στο θέμα του χρέους και των πλεονασμάτων. Και σήμερα, το παρουσιάζει ως την πηγή όλων των δεινών».

Ο... όρος και ο ρόλος του ΔΝΤ

Πολ Τόμσεν
Το ΔΝΤ, προκειμένου να «αποβιβαστεί» σε μια χώρα, έθετε ιστορικά ως απαράβατο όρο την άμεση απομείωση του χρέους της.
Στην περίπτωση της Ελλάδας και της ευρωζώνης όμως, ο όρος αυτός δεν τηρήθηκε.
Τουναντίον, οι πολιτικές υποχρεώσεις των χωρών-μελών της ευρωζώνης απέκλειαν κάθε τέτοιο ενδεχόμενο, με αποτέλεσμα το ΔΝΤ να προχωρά κάθε χρονιά σε απανωτούς «συμβιβασμούς» στο θέμα του χρέους.
Τελικά η «γραμμή» που ακολούθησε το Ταμείο ήταν απλή: Με υψηλά πρωτογενή πλεονάσματα και λίγα μέτρα ελάφρυνσης του χρέους, μπορεί να εξασφαλιστεί η μείωση του ελληνικού χρέους προοπτικά στο 120% του ΑΕΠ.
Πράγμα το οποίο ουδέποτε συνέβη, απόρροια της ύφεσης και των μέτρων-ασπιρίνη που προκρίθηκαν έναντι κάθε άλλης επιλογής.
 Ιούλιος 2010 «Οι ελληνικές αρχές έχουν κάνει ένα καλό ξεκίνημα, ωστόσο προειδοποιεί ότι οι προκλήσεις παραμένουν». «Προβληματισμός μεταξύ των αναλυτών για το αν η Ελλάδα μπορεί να εκτελέσει το πρόγραμμα χωρίς να προχωρήσει σε αναδιάρθρωση του χρέους της».
 Ιούλιος 2011 «Η έκθεση ξεκαθαρίζει ότι δεν υπάρχουν καθόλου περιθώρια για αποκλίσεις σε κανένα από τα δύο σκέλη του μεσοπρόθεσμου δημοσιονομικού προγράμματος, αφού κάτι τέτοιο θα τίναζε στον αέρα την προσπάθεια βιωσιμότητας του ελληνικού δημόσιου χρέους. Παράλληλα, υπάρχουν έντονες αμφιβολίες για το κατά πόσον είναι δυνατό η Ελλάδα να πετύχει πρωτογενή πλεονάσματα της τάξης του 7,5% του ΑΕΠ ώστε να είναι βιώσιμη η μείωση του δημόσιου χρέους σε σταθερή βάση».
 Δεκέμβριος 2011 «Το Ταμείο εκτιμά ότι το χρέος δεν είναι βιώσιμο αν αποκλίνει έστω και λίγο από τουςόχους η κυβέρνηση. Δηλαδή ακόμη και με πιστή υλοποίηση του PSI, απαιτείται πιστή υλοποίηση του μνημονίου, ολοκλήρωση του προγράμματος αποκρατικοποιήσεων και σχετικά ικανοποιητική ανάπτυξη».
 Μάρτιος 2012 «Ακόμη και αν εφαρμοστεί πλήρως από την Ελλάδα το νέο Μνημόνιο, θα χρειαστεί μια δεκαετία ή περισσότερο για να αντιμετωπίσει πλήρως το πρόβλημα της ανταγωνιστικότητας» αναφέρει το ΔΝΤ. Το γεγονός αυτό, σε συνδυασμό με το υψηλό χρέος και τα βαθιά διαρθρωτικά προβλήματα «σημαίνει ότι η πλήρης αποκατάσταση της πρόσβασης στην αγορά σε βιώσιμα επιτόκια κατά πάσα πιθανότητα θα είναι εφικτή μετά τον ορίζοντα του προγράμματος».
 Οκτώβριος 2012 «Το ελληνικό δημόσιο χρέος έχει ξεφύγει κατά πολύ από την τροχιά που θα το καθιστούσε βιώσιμο, ενώ τα βασικά στοιχεία της πραγματικής οικονομίας θα επιδεινωθούν σημαντικά πριν αρχίσουν να βελτιώνονται».
 Οκτώβριος 2013 «Απαιτούνται τεράστια πλεονάσματα 6,8% του ΑΕΠ συνεχώς, έως το 2030, για να μειωθεί το χρέος σε “βιώσιμα” επίπεδα χωρίς “κούρεμα”, αλλά από έσοδα και περιστολή δαπανών».
 Μάιος 2014 «Πρόσθετη δημοσιονομική προσαρμογή είναι αναγκαία για τη διασφάλιση της βιωσιμότητας του χρέους, μέσω διαρκούς και ψηλής ποιότητας μέτρων, ενισχύοντας παράλληλα το κοινωνικό δίχτυ ασφαλείας».
 Ιούνιος 2015 «Εάν το εξεταζόμενο πακέτο μεταρρυθμίσεων αποδυναμωθεί περαιτέρω –ιδιαίτερα εάν μειωθούν περαιτέρω οι στόχοι για τα πρωτογενή πλεονάσματα και εξασθενίσουν οι διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις– θα καταστεί αναγκαίο το κούρεμα του χρέους».
 Ιούλιος 2015 «Το ελληνικό χρέος μπορεί τώρα να καταστεί βιώσιμο μέσω μέτρων ελάφρυνσης του χρέους που υπερβαίνουν κατά πολύ αυτό που εξέτασε η Ευρώπη μέχρι στιγμής».
 Ιανουάριος 2017 «Ακόμη και αν κάνει όλες τις μεταρρυθμίσεις, η Ελλάδα δεν μπορεί να βγει μέσω της ανάπτυξης από τα προβλήματά της. Χρειάζεται ουσιαστική ελάφρυνση του χρέους από τους Ευρωπαίους εταίρους της ώστε το χρέος της να γίνει βιώσιμο».
*Τα αποσπάσματα για το τι έλεγε το ΔΝΤ είναι από αναρτήσεις του capital.gr
Από την ΕφΣυν